20° Winieta pogoda
27° / 16° C
Życie Warszawy

Ratusz znalazł pieniądze na połączenie Kijowskiej i Żupniczej

Publikacja: 21.06.2025 17:30

Do Wieloletniej Prognozy Finansowej wpisano połączenie drogowe między Pragą-Północ i Kamionkiem

Do Wieloletniej Prognozy Finansowej wpisano połączenie drogowe między Pragą-Północ i Kamionkiem

Foto: Adobe Stock

Część Trasy Tysiąclecia, łącząca Pragę z Kamionkiem, ma powstać do 2029 roku. Taką inwestycję mają zatwierdzić w tym miesiącu radni Warszawy.

Jak informuje radny Pragi-Północ Krzysztof Michalski, na najbliższej sesji Rady Warszawy do Wieloletniej Prognozy Finansowej zostanie wprowadzone nowe zadanie inwestycyjne.

Budowa praskiego odcinka Trasy Tysiąclecia

Pojawić się ma tam budowa tzw. Trasy Tysiąclecia na odcinku od ul. Kijowskiej do ul. Żupniczej, na kwotę 31,5 mln zł.

„W praktyce oznacza to, że powstanie wyczekiwane od przedwojnia połączenie drogowe między Pragą-Północ i Kamionkiem” – skomentował radny w mediach społecznościowych.

Za realizację inwestycji będzie odpowiadał Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Na 2026 r. przewidziano do wydania 400 tys. zł, na 2027 r. – 1,02 mln zł, na 2028 r. – 14,54 mln zł, a na 2029 r. – 15,54 mln zł.

W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę dworca Warszawa Wschodnia.

Radny Michalski zauważa, że do tej pory w Wieloletniej Prognozie Finansowej znajdowała się tylko pozycja dotycząca prac przygotowawczych przy budowie tunelu za dworcem Warszawa Wschodnia na łączną kwotę ok. 2,7 mln zł z perspektywą wydatkowania do 2026 r. „Teraz idziemy krok dalej, z dużą szansą na budowę tej bardzo potrzebnej dla prawego brzegu ulicy do końca tej kadencji samorządu” – stwierdził radny.

Przebudowa Dworca Wschodniego w Warszawie

Kalendarz inwestycji miejskiej ma być skorelowany z działaniami PKP Polskie Linie Kolejowe SA. W tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na przebudowę dworca Warszawa Wschodnia.

Prace przy tej inwestycji mają być realizowane wstępnie w latach 2027-2028. Ich zakres jest szerszy niż przebudowa samego dworca – powstać ma tam m.in. tunel drogowy za Dworcem Wschodnim czy tunel pieszo-rowerowy na wysokości ulicy Objazdowej. Na budowę samej ulicy w tym miejscu nie pozwala skomplikowany wielopoziomowy układ torowy. Za inwestycje drogowe będzie z kolei odpowiadać miasto. W przypadku Trasy Tysiąclecia mowa jest o jezdniach dla samochodów, drogach dla rowerów, chodnikach i linii tramwajowej.

„O budowę tunelu i ulicy jako Porozumienie Dla Pragi apelowaliśmy od dawna. Dzięki współpracy z Miasto Jest Nasze i stowarzyszeniem Wiatrak przypomnieliśmy włodarzom miasta o tej inwestycji. Wspierał nas również Mariusz Borowski - Radny Pragi. Dziś jesteśmy krok bliżej i teraz tylko trzeba trzymać kciuki za drogowców oraz kolejarzy w kontekście koordynacji prac” – napisał radny.