16° Winieta pogoda
26° / 15° C
Życie Warszawy

Kurierzy wymienią baterie do elektryków w kilkadziesiąt sekund?

Publikacja: 16.06.2025 16:00

W Warszawie z projektu NG SEED będą mogli skorzystać kurierzy Wolt / Zdjęcie ilustracyjne

W Warszawie z projektu NG SEED będą mogli skorzystać kurierzy Wolt / Zdjęcie ilustracyjne

Foto: Adobe Stock

Warszawa jest jednym z miast, w których startuje pilotaż projektu NG SEED. W jego ramach kurierzy będą mogli korzystać z elektrycznych pojazdów wyposażonych w baterie, których wymiana ma trwać kilkadziesiąt sekund.

Warszawa została wybrana do przeprowadzenia pilotażowej inicjatywy jako jedno z sześciu miast – obok czeskiej Pragi, Budapesztu oraz rumuńskich Konstancy, Timisoary i Bukaresztu. W ramach projektu testowany ma być system wymiennych baterii kompatybilnych z ponad 20 typami pojazdów – od hulajnóg, przez rowery, po samochody.   

Na czym polega projekt NG SEED?

Projekt dofinansowany jest z funduszy UE za pośrednictwem organizacji EIT Urban Mobility. Partnerzy to firmy E-Mobility-Rentals, Glovo i Wolt. „Dostawy ostatniej mili” to końcowy etap procesu dostawy, w którym przesyłka trafia z magazynu lub centrum dystrybucyjnego bezpośrednio do odbiorcy końcowego. Jest to ostatni etap w łańcuchu dostaw, często uważany za najtrudniejszy i najdroższy. Jak czytamy na stronie projektu NG SEED, „dostawy realizowane na terenie miasta przyczyniają się znacząco do emisji i korków, przy czym 5-10 proc. ruchu miejskiego generowane jest przez dostawy ostatniej mili”.

Główne cele projektu to:

  • skrócenie czasu przestoju pojazdu podczas ładowania akumulatorów za pomocą infrastruktury wymiennej,
  • osiągnięcie 90 proc. redukcji emisji CO2 dla flot pilotażowych,
  • rozszerzenie infrastruktury na potrzeby skalowalnej logistyki bezemisyjnej.

Projekt NG SEED w Warszawie. Kurierzy skorzystają z sieci bateriomatów

W Warszawie pilotaż miejskich dostaw w nowej, zeroemisyjnej formule zakłada, że kurierzy będą mogli korzystać z pojazdów elektrycznych z wymiennymi bateriami. Wolt zapewnia, że dzięki sieci bateriomatów – rozmieszczonych w wybranych punktach miasta – baterię będzie można wymienić w kilkadziesiąt sekund, bez konieczności przerywania realizacji dostaw. Uczestnicy projektu planują w ramach pilotażu zrealizować 72 tys. dostaw bez emisji, co przełoży się na 360  tys. przejechanych kilometrów. Wyliczają, że pozwoli to zaoszczędzić 25 ton CO2. Bateriomaty mają być zasilane energią słoneczną.

„Projekt NG SEED to dla nas świetna okazja, by przetestować potencjał systemu UNY mobility (nowa nazwa E-Mobility Rentals – red.) w przyspieszeniu przejścia na niskoemisyjne rozwiązania dostawcze w Europie Środkowej. Zapewniając naszym kurierom partnerskim dostęp do pojazdów z wymiennymi bateriami oraz inteligentnej infrastruktury, nie tylko ograniczamy emisje, ale także sprawiamy, że zrównoważone dostawy stają się bardziej dostępne i wydajne" – mówi Jakub Moťovský, head of courier strategy & innovation na Europę Centralną w Wolt.