Warszawa została wybrana do przeprowadzenia pilotażowej inicjatywy jako jedno z sześciu miast – obok czeskiej Pragi, Budapesztu oraz rumuńskich Konstancy, Timisoary i Bukaresztu. W ramach projektu testowany ma być system wymiennych baterii kompatybilnych z ponad 20 typami pojazdów – od hulajnóg, przez rowery, po samochody.
Na czym polega projekt NG SEED?
Projekt dofinansowany jest z funduszy UE za pośrednictwem organizacji EIT Urban Mobility. Partnerzy to firmy E-Mobility-Rentals, Glovo i Wolt. „Dostawy ostatniej mili” to końcowy etap procesu dostawy, w którym przesyłka trafia z magazynu lub centrum dystrybucyjnego bezpośrednio do odbiorcy końcowego. Jest to ostatni etap w łańcuchu dostaw, często uważany za najtrudniejszy i najdroższy. Jak czytamy na stronie projektu NG SEED, „dostawy realizowane na terenie miasta przyczyniają się znacząco do emisji i korków, przy czym 5-10 proc. ruchu miejskiego generowane jest przez dostawy ostatniej mili”.
Główne cele projektu to:
- skrócenie czasu przestoju pojazdu podczas ładowania akumulatorów za pomocą infrastruktury wymiennej,
- osiągnięcie 90 proc. redukcji emisji CO2 dla flot pilotażowych,
- rozszerzenie infrastruktury na potrzeby skalowalnej logistyki bezemisyjnej.