19° Winieta pogoda
27° / 15° C
Życie Warszawy

Teatr Wielki w Warszawie ma nowego dyrektora. Kim jest Boris Kudlička?

Publikacja: 27.05.2025 16:00

Boris Kudlička rozpocznie swoją kadencję na stanowisku dyrektora Teatru WIelkiego – Opery Narodowej

Boris Kudlička

Boris Kudlička rozpocznie swoją kadencję na stanowisku dyrektora Teatru WIelkiego – Opery Narodowej 1 września

Foto: mat. pras.

Hanna Wróblewska, ministra kultury i dziedzictwa narodowego powołała na stanowisko dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej Borisa Kudličkę – słowackiego scenografa i architekta. Co o nim wiemy?

Konkurs na dyrektora Teatru Wielkiego – Opery Narodowej miał formułę zamkniętą. Oprócz Borisa Kudlički rozważano również kandydaturę Renaty Borowskiej-Juszczyńskiej, Rafała Kłoczko i Roberta Piaskowskiego. Pod koniec marca ministerstwo poinformowało, że komisja konkursowa podjęła decyzję jednogłośnie. Za osobą Kudlički miało przemawiać m.in. jego doświadczenie zawodowe. Komisja uznała również, że jest on kandydatem najbardziej adekwatnym do aktualnych potrzeb teatru. Ostatnim etapem była rozmowa ministry z Borisem Kudličką, a 26 maja otrzymał on oficjalne powołanie. Kadencja nowego dyrektora rozpocznie się 1 września i potrwa 5 lat.

Kim jest Boris Kudlička?

Boris Kudlička pochodzi z Rużomberku w środkowej Słowacji. Urodził się 5 grudnia 1972 r. Studiował scenografię w Katedrze Projektowania Scenografii i Kostiumu na Wydziale Teatralnym Akademii Sztuk Pięknych w Bratysławie oraz Akademii Sztuk Pięknych w Groningen. Kudlička jest związany z Teatrem Wielkim – Operą Narodową od 1995 r. W 1999 r. zaczęła się jego współpraca z Mariuszem Trelińskim, co zaowocowało realizacją scenografii m.in. do „Madame Butterfly”, „Króla Rogera”, „Otella" oraz „Orfeusza i Eurydyki”.

Na oficjalnej stronie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej można przeczytać, że już wtedy zaczął kształtować się charakterystyczny styl Kudlički, który opiera się na minimalistycznej kompozycji oraz wykorzystaniu środków wyrazu z innych dziedzin, w tym plastyki, filmu i designu. Jego realizacje opierają się na kontrastach i pozostawiają widzowi duże pole do interpretacji.

Międzynarodowa współpraca i liczne nagrody

Boris Kudlička ma na swoim koncie współpracę z czołowymi teatrami operowymi na świecie, w tym z Metropolitan Opera w Nowym Jorku, Royal Opera House w Londynie, San Francisco Opera, Oper Frankfurt, Operą Królewska w Sztokholmie i w Kopenhadze, Teatrem Maryjskim w Petersburgu oraz Tokyo Bunka Kaikan. Współpracował także ze światowej sławy reżyserami, m.in. Keithem Warnerem przy takich produkcjach jak „Król Lear” Ariberta Reimanna, „Burza” Thomasa Adésa (Frankfurt), „Diabły z Loudun” Pendereckiego (Teatr Wielki - Opera Narodowa i Opera Królewska w Kopenhadze) oraz „Simona” Boccanegry Verdiego (Strasburg). Kudlička projektował również scenografię dla japońskiego reżysera teatralnego Amona Miyamoto, a oprócz tego współpracował z Dalem Duisingiem.

Kudlička jest laureatem wielu nagród i wyróżnień. W 2005 r. otrzymał nagrodę za scenografię do przedstawienia Ryszard II w Teatrze Narodowym. W 2007 i w 2015 r. zdobył Złoty Medal na Praskim Quadriennale. Dwukrotnie otrzymał też słowacką Nagrodę Teatralną Dosky, a w 2023 r. nominację International Opera Award w kategorii designer oraz nagrodę ministra kultury Słowacji za wyjątkowe zasługi w dziedzinie scenografii teatralnej na najważniejszych scenach operowych. W 2025 r. został odznaczony przez Ministrę Kultury i Dziedzictwa Narodowego Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. 

W latach 2011–2013 Kudlička wykładał na Wydziale Scenografii Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych.

Scenograf prowadzi również działalność wystawienniczą i projektową – brał udział w projekcie ekspozycji stałej w Domu urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli, zaprojektował dwie ekspozycje w Muzeum Narodowym w Warszawie, a obecnie pracuje nad wystawą stałą w Muzeum Historii Polski.

Boris Kudlička ma na swoim koncie także projekty wnętrza dla Raffles Hotelu Europejskiego, restauracji Belvedere w Łazienkach Królewskich, Epoki w Warszawie oraz dla prywatnych rezydencji.