22° Winieta pogoda
27° / 18° C
Życie Warszawy

„Szklana menażeria” po raz pierwszy w Warszawie

Publikacja: 04.06.2025 14:30

„Szklana menażeria” Marty Klonowskiej ostatnio prezentowana była w Centrum Rzeźby w Orońsku

„Szklana menażeria” Marty Klonowskiej ostatnio prezentowana była w Centrum Rzeźby w Orońsku

Foto: mat. pras.

Już w piątek 6 czerwca o godz. 20.00 w Ursynowskim Centrum Kultury „Alternatywy” przy ulicy Indiry Gandhi 9 otwarta zostanie wystawa Marty Klonowskiej „Szklana menażeria”. Wernisaż odbędzie się z udziałem artystki. Wstęp jest wolny.

Wystawa otwarta będzie do soboty 30 sierpnia.

Wystawa „Szklana menażeria” Marty Klonowskiej: Już od 6 czerwca w Warszawie

„Szklana menażeria” to pierwsza wystawa prac Marty Klonowskiej w Warszawie. Będzie można zobaczyć na niej zarówno dzieła prezentowane już wcześniej za granicą, jak i najnowszą rzeźbę „Kuropatwa”, do której inspirację artystka czerpała z obrazu Józefa Chełmońskiego namalowanego w 1891 roku. Kuratorem wystawy jest Marek Kałużyński, zastępca dyrektora ds. programowych Ursynowskiego Centrum Kultury „Alternatywy”.

Marta Klonowska: Rzeźbiarka z Warszawy

Marta Klonowska urodziła się w Warszawie w 1964 roku. Studiowała w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu (1987–1989) i Düsseldorfie w Niemczech, w którym obecnie mieszka. Jej prace prezentowane były m.in. w Berlinie, Londynie i Paryżu. W 2019 roku w Japonii odbyła się wystawa indywidualna jej prac.

Rzeźby Marty Klonowskiej powstają z kawałków ostrych i kolorowych szklanych „odpadów”. Są misterne i precyzyjne, a także pełne ekspresji. Tworząc je artystka wykorzystuje unikalną technikę pracy ze szkłem oraz inspiruje się malarstwem dawnych mistrzów, w tym m.in. Rubensa, Snydersa i Wegenera.

Rzeźby ukazują najczęściej zwierzęta. Jak można przeczytać w opisie wystawy: „Nie są to jednak realistyczne odtworzenia motywów zwierząt. Z dwuwymiarowych malarskich oryginałów tworzy spektakularne obiekty, które dzięki wyobraźni artystki i właściwościom materiału, z którego zostały zrobione, nabierają dodatkowych znaczeń i skojarzeń. Z artystów drugiego planu stają się klejnotem, solistą, przekształcają się w osobne indywidualne byty”.

„Szklana menażeria” Marty Klonowskiej nawiązaniem do sztuki teatralnej

Zawarte w tytule wystawy prac Marty Klonowskiej słowo „menażeria” oznacza najczęściej kolekcję dzikich zwierząt trzymanych w zamknięciu często w celach wystawowych. Sama wystawa nawiązuje natomiast do dramatu pod takim samym tytułem autorstwa Tennessee Williamsa. Sztuka ta po raz pierwszy wystawiona została w 1945 roku na Broadwayu. Jej bohaterka – Laura – która ma problemy z odnalezieniem się w społeczeństwie, kolekcjonuje charakterystyczne, szklane zwierzęta nieco podobne do tych tworzonych przez Martę Klonowską.

Słowo „menażeria” w przypadku wspomnianego dramatu można jednak odnieść nie tylko do kolekcji szklanych zwierząt, ale także do krzywdzących się wzajemnie bohaterów. „To zbiór osób, które tak jak prace rzeźbiarki mamią swoimi barwami, wspomnieniami, ale potrafią również skaleczyć i zranić. Jedne i drugie nie dają się oswoić; są jednocześnie tajemnicze, budzą zachwyt, ale zarazem są niebezpieczne i lodowate” – można przeczytać w opisie wystawy.