15° Winieta pogoda
20° / 13° C
Życie Warszawy

Warszawa: Gdzie załatwić kartę miejską lub abonament na parkowanie?

Publikacja: 10.06.2025 12:00

Informacje na temat zasad funkcjonowania transportu publicznego w stolicy można znaleźć na stronie w

Informacje na temat zasad funkcjonowania transportu publicznego w stolicy można znaleźć na stronie www.wtp.pl

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Funkcjonowanie komunikacji miejskiej w Warszawie może rodzić wiele pytań, zwłaszcza wśród przyjezdnych lub osób, które dopiero co przeprowadziły się do stolicy. Warto wiedzieć, gdzie szukać na ten temat wiarygodnych informacji.

Najpewniejszym źródłem informacji na temat aktualnych zasad funkcjonowania transportu miejskiego w Warszawie jest strona Warszawski Transport Publiczny (wtp.waw.pl). Mamy też podpowiedź dla tych, którzy jeżdżą samochodem i chcą wyrobić abonament na parkowanie w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN).

Bilety długookresowe na komunikację miejską. Spersonalizowana Warszawska Karta Miejska, Karta warszawiaka

Organizacją transportu publicznego na terenie Warszawy zajmuje się Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM), który jest jednostką budżetową powołaną do życia przez Radę m.st. Warszawy. Wszystkie aktualne informacje związane z funkcjonowaniem transportu publicznego w Warszawie można znaleźć na stronie Warszawski Transport Publiczny (https://www.wtp.waw.pl/). Mowa o takich kwestiach jak:

  • rodzaje biletów i zasady korzystania z nich;
  • uprawnienia do ulg;
  • dane adresowe Punktów Obsługi Pasażerów (w których można wyrobić Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską i Kartę warszawiaka – na tych kartach kodowane są bilety długookresowe);
  • trasy poszczególnych linii;
  • aktualne informacje dotyczące utrudnień ruchu, zmian w trasach kursowania linii tramwajowych i autobusowych;
  • informacje, jak wyrobić kartę miejską.

Punkty Obsługi Pasażerów, ePOP, Punkty Kodowania Biletów

Stacjonarne Punkty Obsługi Pasażerów działają w kilkunastu punktach na terenie miasta, większość z nich znajduje się na terenie stacji metra (np. na stacji Metro Centrum, Metro Dworzec Wileński, Metro Służew, Metro Bemowi) lub w bliskim sąsiedztwie (np. punkt przy stanowiskach autobusowych przy stacji Metro Młociny). Stacjonarny POP działa też na terenie hali głównej Dworca Centralnego. Dodatkowo w dwóch podwarszawskich miastach: Legionowie i Ożarowie Mazowieckim ZTM prowadzi Punkty Kodowania Biletów (ul. Poznańska 165 w Ożarowie Maz. i Legionowskie Centrum Komunikacyjne, ul. Kościuszki w Legionowie).

Wszyscy chętni mogą też skorzystać z elektronicznego Punktu Obsługi Pasażerów ePOP (https://e-pop.wtp.waw.pl/). Za jego pośrednictwem można całodobowo złożyć wniosek o: 

  • Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską,
  • Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską z uprawnieniami Karty warszawianki / Karty warszawiaka, Karty młodej warszawianki / Karty młodego warszawiaka,
  • Uprawnienia Karty warszawianki / Karty warszawiaka, Karty młodej warszawianki / Karty młodego warszawiaka.

W ramach ePOP można także umówić się na spotkanie informacyjne online. Spotkania mogą odbywać się od poniedziałku do piątku w godzinach 7.15-19.15, z wyłączeniem dni świątecznych oraz ustawowo wolnych od pracy.

Żeby kupić nowy bilet kartonikowy lub doładować Kartę warszawiaka/Spersonalizowaną Warszawską Kartę Miejską (WKM), nie trzeba udawać się do POP-ów. Można to zrobić zarówno w automatach biletowych znajdujących się w autobusach i tramwajach, jak i w biletomatach ustawionych przy przystankach i na stacjach metra. Istnieje też możliwość kupowania biletów online. Bilety długookresowe ZTM mogą być też kodowane na innych nośnikach niż Karta warszawiaka czy WKM. Informacji na ten temat można szukać np. na stronie https://www.wtp.waw.pl/.

Abonament na parkowanie w strefie płatnego parkowania, zezwolenia na zajęcie pasa drogowego

Zarząd Dróg Miejskich (ZDM) to jednostka budżetowa m.st. Warszawy, której głównym zadaniem jest utrzymanie istniejących dróg powiatowych, wojewódzkich i krajowych, za wyjątkiem dróg ekspresowych i autostrad. ZDM administruje też m.in. chodnikami i drogami dla rowerów. Zarządza także Strefą Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, Miejskim System Informacji (system oznaczeń ulica, placów, domów itd.) oraz Zintegrowanym Systemem Zarządzania Ruchem.

W ZDM załatwia się takie sprawy jak np.:

  • wyrobienie abonamentu mieszkańca w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN);
  • zezwolenie na zajęcie pasa drogowego;
  • wydawanie opinii zgłoszeń zmian w organizacji ruchu;
  • zezwolenia na zajęcie pasa drogi pod obiekt handlowy, stanowisko targowe, targowisko, kiosk, stoisko sezonowe świąteczne (Boże Narodzenie, Wielkanoc, Wszystkich Świętych i inne), ogródki gastronomiczne sezonowe i stałe.

Dane kontaktowe ZDM: Zarząd Dróg Miejskich, ul. Chmielna 120, 00-801 Warszawa. Centrala telefoniczna: 22 55 89 000; https://zdm.waw.pl/.

Za pośrednictwem strony https://abonamentzdomu.zdm.waw.pl/  można nabyć abonament mieszkańca Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) w Warszawie. W tym celu należy się zarejestrować na tej stronie oraz złożyć zamówienie na wybrany przez siebie rodzaj abonamentu.