21.7°C
1019 hPa
Życie Warszawy

Wspólne rysowanie przed Pałacem Kultury i Nauki

Publikacja: 28.06.2025 13:00

Na Placu Centralnym rozłożone zostanie 25-metrowe płótno, na którym każdy będzie mógł zostawić swój

Na Placu Centralnym rozłożone zostanie 25-metrowe płótno, na którym każdy będzie mógł zostawić swój ślad

Foto: Muzeum Sztuki Nowoczesnej

Kolumbijski artysta Oscar Murillo zaprasza do udziału w otwartym, plenerowym wydarzeniu rysunkowym, które stanie się częścią jego międzynarodowego projektu „Social Mapping”, przygotowywanego na 36. Biennale w São Paulo.

W niedzielę 29 czerwca w godz. 12-16 na nowo otwartym Placu Centralnym rozłożone zostanie 25-metrowe płótno, na którym każdy – niezależnie od wieku, doświadczenia czy umiejętności – będzie mógł zostawić swój ślad.

Plener artystyczny na Placu Centralnym

„Wspólnie stworzymy pracę, która pojedzie do Brazylii i stanie się częścią wielkoformatowego, kolektywnego dzieła, prezentowanego w parku Ibirapuera w São Paulo, gdzie będzie kontynuowana przez kolejne osoby odwiedzające Biennale” – zapowiadają organizatorzy.

Nie trzeba nic przynosić – wystarczą dobre chęci i letnia otwartość na wspólne działanie. MSN zachęca do przyjścia rodziny z dziećmi, młodzież, osoby dorosłe i seniorów – każdego, kto ma ochotę włączyć się w tworzenie sztuki dostępnej, radosnej i zakorzenionej we wspólnocie.

To wydarzenie otwiera letni sezon w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. W jego ramach placówka zaprasza również do odwiedzania wystaw – przez całe lato uczące się osoby do 26. roku życia mogą kupić bilet wstępu do MSN za symboliczną złotówkę.

Kim jest Oscar Murillo?

Praktyka Oscara Murillo koncentruje się na społecznym wymiarze twórczości, w której kluczową rolę odgrywa kolektywne działanie i uczestnictwo. Artysta regularnie zaprasza do współpracy przyjaciół, członków rodziny i współpracowników, inicjując sytuacje, które generują wspólnotową energię. Organizował przyjęcia w Serpentine Gallery, przemierzał ulice Nowego Jorku z mateos – tradycyjnymi kolumbijskimi figurkami z papier-mâché, tworzył tymczasową fabrykę czekolady wewnątrz galerii, prowadził gry w bingo i loterie, pokazy mody z udziałem młodych projektantów, a także performatywne akcje w parkach Londynu. Wszystkie te działania, często wymykające się jednoznacznej klasyfikacji, opierają się na zaangażowaniu i wymianie, które wychodzą daleko poza ramy tradycyjnej pracowni.

Oscar Murillo rozwija te same idee w swoich obrazach. Wspólnie zszywane tkaniny noszą ślady ciał, odciski stóp, zabrudzenia i pył – są fizycznym zapisem procesu, w którym udział biorą inni ludzie i konkretne miejsca. Często punktem wyjścia dla prac są proste, powszechnie rozpoznawalne słowa, takie jak „bingo” czy „arroz”, które stają się narzędziem badania wielowarstwowych tożsamości kulturowych oraz znaczeń przypisanych codziennym towarom i gestom.

Artysta świadomie wykorzystuje estetykę modernizmu, by tworzyć sztukę demokratyczną, opartą na partycypacji i dostępności. Murillo regularnie lokuje swoje działania i prace poza instytucjonalnym obiegiem – w przestrzeniach codziennych, takich jak szkoły, kościoły, hale targowe czy ulice – podkreślając ich otwartość i wspólnotowy charakter.