17.4°C
1010.7 hPa
Życie Warszawy

Nowe dane o wypadkach z udziałem hulajnóg. Ich liczba gwałtownie rośnie

Publikacja: 23.07.2025 14:00

Wypadki osób poruszających się hulajnogami przynoszą często tragiczne skutki

Wypadki osób poruszających się hulajnogami przynoszą często tragiczne skutki

Foto: Adobe stock

Od 1 do 20 lipca doszło do 76 wypadków z udziałem użytkowników hulajnóg i rowerzystów – poinformowała Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego „Meditrans” w Warszawie. W czerwcu doszło do 99 tego typu zdarzeń, a od stycznia do maja – 162.

Wzrost liczby wypadków z udziałem rowerzystów i użytkowników hulajnóg obserwowany jest również przez policję. Zwraca ona uwagę zwłaszcza na wypadki na hulajnogach. To cały czas stosunkowo nowe zjawisko, jednak jego skala rośnie bardzo szybko.

Przede wszystkim używajcie kasków 

W poście dotyczącym najnowszych statystyk na temat wypadków z udziałem hulajnóg i rowerzystów Meditrans przypomina o zaleceniach dotyczących korzystania z kasków ochronnych. „Pamiętajcie, że prawidłowo założony kask pochłania do 70 proc. energii kinetycznej uderzenia” – czytamy. Na bezpieczeństwo użytkowników wpływa też założenie ochraniaczy na kolana i łokcie oraz „traktowanie ścieżek rowerowych w miastach jak szlaków rekreacyjnych, a nie wyczynowych”.

Zdarzenia z udziałem hulajnóg „to już nie wyjątek, a coraz częstszy problem na drogach”

Ryzykowane zachowania użytkowników hulajnóg to zjawisko znane policji z Warszawy i okolic. Kilka dni temu Komenda Powiatowa Policji w Piasecznie informowała o akcji „Nie przeHULAJ bezpieczeństwa”, w trakcie której policjanci prowadzili wzmożone kontrole osób poruszających się na hulajnogach.

Najczęściej notowane przewinienia to jazda na hulajnodze przez dwie osoby jednocześnie, prowadzenie jej pod wpływem alkoholu, jazda po jezdni, gdy obok jest wyznaczona ścieżka. – Zdarzenia z udziałem kierujących hulajnogami to już nie wyjątek, a coraz częstszy problem na drogach – komentowała KPP w Piasecznie. I zapowiedziała kontynuację akcji.

W wypadkach z udziałem hulajnóg najczęściej uczestniczą dzieci i nastolatki

Wzrost liczby wypadków z udziałem hulajnóg widoczny jest również w ogólnopolskich statystykach. W tym roku doszło już do 447 zdarzeń z udziałem osób korzystających z elektrycznych hulajnóg. To dwukrotnie więcej niż rok temu w analogicznym okresie, kiedy było ich 242 – informowała w drugiej połowie czerwca „Rzeczpospolita” powołując się na dane Komendy Głównej Policji. W efekcie 416 osób zostało rannych (w ubiegłym – 205), a cztery zginęły. Większość wypadków z udziałem jadących na hulajnogach wydarzyła się w dużych miastach: głównie w Krakowie – 75 wypadków, Poznaniu – 51 i Łodzi – 44. Spokojniej nieco było w Warszawie, gdzie doszło do 37 zdarzeń. 

„Rzeczpospolita” podaje, że największą grupą poszkodowanych w tegorocznych wypadkach z udziałem hulajnóg są dzieci i nastolatki. Dotyczyła ich ponad połowa (łącznie 255, czyli 57 proc.) tegorocznych wypadków. Co trzecie zdarzenie dotyczyło dzieci w wieku 7–14 lat (ucierpiały w 154 zdarzeniach – chłopcy trzykrotnie częściej niż dziewczynki). Zaraz po nich największą poszkodowaną grupą byli 15–17-latkowie (ich dotyczyło 101 wypadków). Dorośli w wieku 25–39 lat uczestniczyli w 76 zdarzeniach.

Niestety, zdarzenia z udziałem hulajnóg są niejednokrotnie tragiczne w skutkach.  Na początku tego tygodnia głośno było o 12-latku z woj. śląskiego znalezionym na drodze wzdłuż S1, w miejscowości Szare (gm. Milówka). Dziecko miało widoczne obrażenia głowy, a w pobliżu leżała hulajnoga elektryczna – przekazała śląska policja. Mimo prób reanimacji podjętych najpierw przez osoby, które znalazły chłopca, a potem profesjonalny zespół ratunkowy, 12-latka bez kasku nie udało się uratować. Policja poszukuje świadków i podejrzewa, że przyczyną śmierci chłopca mógł być wypadek na hulajnodze.

Obowiązkowe kaski dla dzieci i młodzieży do 16. roku życia?

Coraz głośniej mówi się o potrzebie wprowadzenia obowiązku noszenia kasku przez dzieci do lat 16 podczas jazdy rowerem, hulajnogą elektryczną lub urządzeniem transportu osobistego (to zbiorcza nazwa dla pojazdów elektrycznych, bez siedzenia i pedałów, przeznaczonych do poruszania się przez kierującego znajdującego się na urządzeniu – np. deskorolka elektryczna, segway).

14 lipca podczas posiedzenia Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego podjęto uchwałę zobowiązującą rząd do rozpoczęcia prac legislacyjnych w sprawie wprowadzenia obowiązku stosowania przez dzieci i młodzież do lat 16 kasku ochronnego. Podczas spotkania minister infrastruktury Dariusz Klimczak zapowiedział, że nowe przepisy zostaną przyjęte jeszcze w tym roku.