14.4°C
1011 hPa
Życie Warszawy

Senior poskarżył się na działanie warszawskich parkomatów. RPO reaguje

Publikacja: 11.07.2025 11:00

Skarga seniora do RPO. Nie mógł zapłacić gotówką w parkomacie - obciążono go dodatkową opłatą

Skarga seniora do RPO. Nie mógł zapłacić gotówką w parkomacie - obciążono go dodatkową opłatą

Foto: Fotorzepa, Jakub Czermiński

Do Rzecznika Praw Obywatelskich trafiła skarga od starszego mężczyzny, który nie mógł skorzystać z parkomatu, ponieważ nie było w nim możliwości zapłaty gotówką. Mimo to seniora obciążono za nieopłacenie postoju. RPO zażądał wyjaśnień od ZDM - zarządcy SPPN.

Zdaniem seniora brak możliwości zapłaty gotówką w parkomacie warszawskiej Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN) prowadzi do wykluczenia osób starszych, które nie korzystają z nowoczesnych form płatności. Dlatego zwrócił się w tej sprawie do Rzecznika Praw Obywatelskich. 

Chciał zapłacić za parkowanie. Parkomat nie przyjmował gotówki

Senior w piśmie skierowanym do Rzecznika Praw Obywatelskich dokładnie opisał swoją sprawę. W kwietniu tego roku zatrzymał się przy ul. Kazimierzowskiej w Warszawie i poszedł do parkomatu, by dokonać opłaty. Nowe urządzenie nie przyjmowało  jednak gotówki. Jak twierdzi, w związku z tym przestawił auto i zaczął szukać parkomatu na bilon. Znalazł go dopiero na Al. Niepodległości i tam wykupił bilet.

Mimo to w maju 2025 r. otrzymał z Zarządu Dróg Miejskich (ZDM) wezwanie do opłaty dodatkowej za nieopłacenie postoju na ul. Kazimierzowskiej. Mężczyzna twierdzi jednak, że o podanej godzinie jego auto nie było tam już zaparkowane.

Senior czuje się wykluczony. Oczekuje zwrotu pieniędzy

Zdaniem mężczyzny brak możliwości zapłaty gotówką w parkomacie SPPN prowadzi do wykluczenia osób starszych, nieumiejących korzystać z nowoczesnych form płatności i pozbawia ich godności.

Podkreśla, że przez likwidację licznych parkomatów na bilon w Warszawie, kierowcy, którzy nie mają karty płatniczej lub dostępu do płatności mobilnych, są zmuszeni do poszukiwania urządzeń przyjmujących gotówkę. Naraża ich to na obciążenie dodatkową opłatą, bo nie są w stanie zapłacić za postój natychmiast po zaparkowaniu. Chociaż mężczyzna po otrzymaniu wezwania uiścił opłatę, uważa, że powinna mu ona być zwrócona.

Co na to Rzecznik Praw Obywatelskich? Oczekuje wyjaśnień od Zarządu Dróg Miejskich

Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich wystąpiło w tej sprawie do Zarządu Dróg Miejskich w Warszawie z prośbą o zbadanie sprawy i ustosunkowanie się do niej.

„Z przepisów wynika, że każdy kierowca ma do wyboru trzy możliwości opłat: bilonem, kartą płatniczą lub przy użyciu urządzeń mobilnych. Gdy zarządca wymienia część urządzeń, instalując parkomaty nieobsługujące płatności gotówkowych, to w istocie wbrew prawu modyfikuje sposoby wnoszenia opłat” - ocenia Rzecznik Praw Obywatelskich.

Biuro przypomina, że RPO już 17 lutego 2025 r. w wystąpieniu do ZDM zwrócił uwagę, że wyposażenie warszawskiej strefy płatnego parkowania w parkomaty bezgotówkowe skutkuje nierównym traktowaniem części kierowców, którzy nie dysponują nowoczesnymi środkami płatniczymi.