14.9°C
1014.1 hPa
Życie Warszawy

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Jakie auta nie mogą wjechać do centrum?

Publikacja: 14.06.2025 10:00

Strefa Czystego Transportu obejmuje większą część Śródmieścia

Strefa Czystego Transportu obejmuje większą część Śródmieścia

Foto: Adobe Stock

Strefa Czystego Transportu to wydzielony obszar w Warszawie, po którym mogą poruszać się wyłącznie wybrane pojazdy. Strefa została wprowadzona 1 lipca 2024 roku na podstawie uchwały Rady m.st. Warszawy.

Warszawska Strefa Czystego Transportu jest pierwszym takim rozwiązaniem w Polsce. Zajmuje obszar około 37 kilometrów kwadratowych i znajduje się w samym centrum stolicy. Obejmuje większą część Śródmieścia oraz fragmenty centralnych dzielnic. Jak dokładnie przebiega jej granica?

  • Aleją Prymasa Tysiąclecia – od Alei Jerozolimskich do styku z linią kolejową nr 20 w rejonie ul. Czorsztyńskiej
  • Liniami kolejowymi nr 20, 501, 9 i 7
  • Ulicą Wiatraczną
  • Aleją Stanów Zjednoczonych
  • Mostem Łazienkowskim
  • Aleją Armii Ludowej
  • Ulicą Wawelską
  • Ulicą Kopińską od ul. Wawelskiej do ulicy ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”
  • Ulicą ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały”
  • Alejami Jerozolimskimi od ul. ppłk. M. Sokołowskiego „Grzymały” do alei Prymasa Tysiąclecia

Ulice graniczne nie wchodzą w obszar SCT. O granicach strefy informują znaki drogowe D-54 „strefa czystego transportu” oraz D-55 „koniec strefy czystego transportu”.

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Strefa Czystego Transportu w Warszawie

Foto: https://testmapa.um.warszawa.pl/

Strefa Czystego Transportu w Warszawie. Kontrola i mandaty

Wjazd do strefy jest kontrolowany przez kamery z funkcją wykrywania tablic rejestracyjnych. Znajdują się one na wszystkich skrzyżowaniach wjazdowych. Za kontrolę odpowiadają także wyrywkowe patrole policji i straży miejskiej oraz służby odpowiedzialne za kontrolę płatnego parkowania, które zajmują się weryfikowaniem nalepek. W jej trakcie sprawdzony zostanie rok produkcji pojazdu oraz norma emisyjna.

Za złamanie obowiązujących zakazów grozi kara grzywny w wysokości 500 zł. W przypadku zarejestrowania pojazdu kamerą, wezwanie do zapłaty zostanie dostarczone pocztą.

Jak będą wyglądać etapy wdrażania SCT?

Zmiany, jakie zaszły 1 lipca 2024 roku, to dopiero początek. Wymagania będą zaostrzane co 2 lata. Kolejnych zmian można zatem spodziewać się w 2026 roku, 2028 roku, 2030 roku i 2032 roku. Poniższe zasady obowiązują do 31 grudnia 2025 r.

  • Aby móc wjechać do Strefy Czystego Transportu, pojazd z silnikiem benzynowym (w tym LPG) musi spełniać normę Euro 2 lub być wyprodukowany nie wcześniej niż w 1997 r.
  • Jeśli chodzi o pojazdy z silnikiem Diesla (dotyczy również LPG), muszą one spełniać przynajmniej normę Euro 4 lub być wyprodukowane przed 2005 r.

Etap 2. Strefy Czystego Transportu - 2026 rok

  • W przyszłym roku do Strefy Czystego Transportu będą mogły wjechać wyłącznie pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które spełniają normę Euro 3 lub zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 roku.
  • W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG), muszą one spełniać przynajmniej normę Euro 5 lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 roku.

Etap 3. Strefy Czystego Transportu - 2028 rok

  • Za trzy lata pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będą mogły wjechać do strefy tylko, jeśli spełniają normę Euro 4 lub zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2005 roku.
  • Pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) obowiązuje norma Euro 6 lub rok produkcji nie wcześniejszy niż 2014.

Etap 4. Strefy Czystego Transportu - 2030 rok

  • Za pięć lat na obszar SCT będą mogły wjechać tylko te pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG), które spełniają normę Euro 5 lub zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2009 roku.
  • Pojazdy z silnikiem Diesla (w tym LPG) będą mogły wjechać do strefy, o ile spełniają przynajmniej normę Euro 6dT lub zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2017 roku.

Etap 5. Strefy Czystego Transportu - 2032 rok

  • W ostatnim etapie pojazdy z silnikiem benzynowym (w tym LPG) będą mogły wjechać na teren SCT, o ile spełniają normę Euro 6 lub zostały wyprodukowane nie wcześniej niż w 2014 roku.
  • W przypadku pojazdów z silnikiem Diesla (w tym LPG), będą musiały one spełniać normę Euro 6d lub być wyprodukowane nie wcześniej niż w 2020 roku.

Kto jest zwolniony z wymagań dotyczących SCT?

Mieszkańcy Warszawy, którzy płacą podatki w stolicy, są zwolnieni z konieczności dostosowywania się do wymogów strefy przez pierwsze dwa etapy. Reguły zaczną ich obowiązywać dopiero od 1 stycznia 2028 roku. Od tego momentu nie będą mogli poruszać się po strefie pojazdami z silnikiem benzynowym starszymi niż 23 lata i pojazdami z silnikiem Diesla starszymi niż 14 lat. Ten wyjątek dotyczy osób, które były właścicielami pojazdów przed 1 stycznia 2024 roku. Samochody zakupione po tej dacie muszą spełniać już wymogi począwszy od etapu 1. Pewne ulgi przewiduje się także dla innych grup.

  • Osoby, które do końca 2023 roku ukończyły 70 lat i przed 1 stycznia 2024 roku były właścicielami swoich pojazdów, są zwolnione z wymogów strefy bezterminowo.
  • Wymagania strefy nie dotyczą również osób z niepełnosprawnością, które posiadają ważną europejską kartę parkingową.
  • Wyłączone z wymagań są pojazdy należące do służb (m.in. policji, straży pożarnej, pogotowia), autobusy szkolne oznaczone specjalną tabliczką, pojazdy zabytkowe i historyczne oraz pojazdy specjalne (np. karawan pogrzebowy, pomoc drogowa).
  • Dopuszczalny jest wjazd na teren strefy do 4 razy w roku w razie zaistnienia przypadku losowego, np. konieczności dojazdu do szpitala lub lekarza.
  • Do strefy mogą bezterminowo wjeżdżać motocykle i quady.

Strefa Czystego Transportu a specjalna nalepka

Osoby zwolnione z wymogów (seniorzy, niepełnosprawni, mieszkańcy Warszawy płacący podatki w stolicy, których samochody nie spełniają wymogów dla etapu 1., właściciele pojazdów zabytkowych i historycznych) muszą złożyć wniosek o uprawnienia, a następnie uzyskać specjalną nalepkę. Wniosek należy złożyć w siedzibie Zarządu Dróg Miejskich przy ul. Chmielnej 120 lub przez internet. Obowiązek posiadania nalepki dotyczy również pojazdów pochodzących spoza Unii Europejskiej.

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku nalepka zostanie wysłana pocztą. Następnie należy ją umieścić na przedniej szybie. Warto wiedzieć, że właściciel pojazdu, którego wniosek został pozytywnie rozpatrzony, ale nie otrzymał lub nie przykleił jeszcze nalepki, ma prawo poruszać się po strefie. Wynika to z faktu, iż jego samochód znajduje się już w bazie.

Chcąc złożyć wniosek online, należy w pierwszej kolejności sprawdzić, czy samochód potrzebuje nalepki. Można to zrobić poprzez stronę. Po podaniu danych (rodzaj pojazdu, rok produkcji, rodzaj paliwa i norma emisji spalin EURO) otrzymamy informację, czy pojazd ma prawo wjechać do strefy.

Jakie dokumenty trzeba okazać, aby móc skorzystać ze zwolnienia?

Osoby, których dotyczy wyłączenie, muszą przygotować kilka dokumentów i złożyć je wraz z wnioskiem. Konieczne jest też wniesienie opłaty w wysokości 5 zł.

  • Mieszkańcy stolicy – dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu, dokument potwierdzający złożenie zeznania podatkowego w Warszawie, dokument poświadczający prawo do użytkowania pojazdu (jeśli dane kierowcy nie zgadzają się z danymi z dowodu rejestracyjnego).
  • Seniorzy - dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu.
  • Osoby niepełnosprawne - dowód osobisty, europejska karta parkingowa.
  • Właściciele pojazdów historycznych - dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu, opinia rzeczoznawcy lub wpis na listę zabytków, dokument poświadczający prawo do użytkowania pojazdu (jeśli dane kierowcy nie zgadzają się z danymi z dowodu rejestracyjnego).
  • Właściciele pojazdów specjalnych - dowód osobisty, dowód rejestracyjny pojazdu, dokument poświadczający prawo do użytkowania pojazdu (jeśli dane kierowcy nie zgadzają się z danymi z dowodu rejestracyjnego).

Te same zasady dotyczą firm lub instytucji, które mają siedzibę w Warszawie i rozliczają tu podatki, posiadają europejską kartę parkingową lub są właścicielami pojazdów zabytkowych/specjalnych.