16°C
1032.7 hPa
Życie Warszawy

Nowe torowisko, więcej zieleni. Za 13 dni Marszałkowską pojadą tramwaje

Publikacja: 26.09.2025 07:35

Intensywne prace przy przebudowie torowiska na Marszałkowskiej, na odcinku między ul. Widok a przystankiem Królewska, wchodzą w decydującą fazę. Do ponownego uruchomienia komunikacji szynowej zostało tylko kilkanaście dni. Wykonawca robót, firma Balzola Polska, właśnie rozpoczęła się wieszanie sieci trakcyjnej.

Modernizacja, która dobiega końca przyniesie mieszkańcom nie tylko nowe, trwałe torowisko, ale też znaczące zmiany w estetyce i funkcjonalności przestrzeni miejskiej, a tramwaje wrócą na Marszałkowską zgodnie z zapowiedzią – 13 października.

Zielone rozwiązania i trwałe nawierzchnie

Nowe torowisko zyska wyjątkowo zielony charakter na odcinku Królewska – Świętokrzyska, gdzie zastosowany zostanie rozchodnik. Z kolei między Świętokrzyską a rondem Dmowskiego utrzymana zostanie nawierzchnia przejezdna wykonana z prefabrykowanych płyt z zabudową kostki. To rozwiązanie, wprowadzone na wniosek pogotowia ratunkowego, gwarantuje zarówno trwałość, estetykę, jak i szybki przejazd służb.

Sadzenie drzew przewidziano na późną jesień, już po wznowieniu ruchu tramwajowego. 

Nowa organizacja przestrzeni i bezpieczeństwo ruchu

Projekt przebudowy uwzględnia również poprawę płynności ruchu i bezpieczeństwa dla wszystkich użytkowników. Zachowano miejsce na dodatkowe przejścia dla pieszych, przejazdy rowerowe, skręty bądź zawrotki dla kierowców na wysokości ulic Sienkiewicza i Złotej. Ponadto, przy torowisku, na odcinku Plac Centralny – Królewska, wykonywane są pasy separacyjne, które stanowią przestrzeń na nową zieleń wysoką i niską.

Reklama
Reklama

Koordynacja z ZDM i nasadzenia po jesieni

Wdrożenie nowej organizacji ruchu i wprowadzenie zieleni wysokiej jest ściśle koordynowane z Zarządem Dróg Miejskich Warszawa (ZDM). Sadzenie drzew przewidziano na późną jesień, już po wznowieniu ruchu tramwajowego. Co istotne, prace prowadzone przez drogowców w ramach tej koordynacji nie będą już wymagały kolejnych utrudnień w kursowaniu tramwajów.

Prace utrzymaniowe i planowanie przyszłości

Przy okazji modernizacji kluczowego odcinka, prowadzone są także prace utrzymaniowe na sąsiednich torach: wymieniane są zużyte szyny i podkłady między Królewską a Senatorską oraz zagęszczana podsypka. Wykonawca pomyślał też o przyszłości, wykonując zabudowę pod przyszłe przejście dla pieszych na wysokości Ogrodu Saskiego. Dzięki temu jego budowa przez ZDM w przyszłości nie będzie już wiązała się z przerwami w kursowaniu tramwajów. Po zakończeniu wszystkich prac, pasażerowie mogą oczekiwać, że transport szynowy w samym sercu Warszawy będzie szybszy i bardziej komfortowy.

Reklama
Reklama
Reklama