24° Winieta pogoda
27° / 16° C
Życie Warszawy

Kolumny rządowe przeszkadzają mieszkańcom Warszawy. „Nic nie możemy zrobić”

Publikacja: 22.06.2025 13:30

Mieszkańcy dzielnicy Śródmieście zgłaszają rosnącą uciążliwość związaną z głośnymi przejazdami kolum

Mieszkańcy dzielnicy Śródmieście zgłaszają rosnącą uciążliwość związaną z głośnymi przejazdami kolumn rządowych

Foto: Adobe Stock

Miasto nic nie może zrobić z głośnymi przejazdami kolumn rządowych. „Konieczne są apele do władz ustawodawczych i wykonawczych o stosowne zmiany w tym zakresie” – twierdzi ratusz.

O uregulowanie problemu głośnych przejazdów kolumn rządowych postuluje Marta Szczepańska, radna Warszawy.

Limuzyny rządowe utrudniają życie mieszkańcom Śródmieścia

„Mieszkańcy dzielnicy Śródmieście zgłaszają rosnącą uciążliwość związaną z głośnymi przejazdami kolumn rządowych eskortowanych przez pojazdy policyjne, których liczba znacząco wzrosła w związku z objęciem przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Choć zwiększona aktywność dyplomatyczna i rola Polski w polityce międzynarodowej budzi zrozumiałą satysfakcję, należy pamiętać, że Warszawa – a w szczególności Śródmieście – to przede wszystkim miejsce życia codziennego dla kilkudziesięciu tysięcy mieszkańców” – napisała w interpelacji.

Urząd miasta twierdzi jednak, że ma związane ręce. „Kwestie opisane w interpelacji wymagałyby wprowadzenia nowych uregulowań na poziomie ustawowym. Spis podmiotów uprawnionych do wnoszenia projektów ustaw ma charakter enumeratywny i nie wymienia wśród nich organów wykonawczych samorządu terytorialnego” – odpisała dyrektorka koordynatorka Magdalena Młochowska.

Zmiana przepisów nie leży w gestii miasta

Jak dodała, „z uwagi na zgłaszane przez mieszkańców sprawy związane z hałasem konieczne są apele do władz ustawodawczych i wykonawczych o stosowne zmiany w tym zakresie. Organem właściwym w sprawie wprowadzania zmian w aktualnie obowiązujących przepisach prawa dotyczących ochrony przed hałasem jest Ministerstwo Klimatu i Środowiska”.

Odniosła się też do przykładów regulacji tej kwestii w w innych państwach. „Przykład rozwiązania wprowadzonego w Brukseli w sprawie hałasu emitowanego przez urządzenia ostrzegawcze zamontowane na pojazdach uprzywilejowanych dotyczy jednego z trzech regionów administracyjnych Belgii. Zatem przepisy te obowiązują lokalnie. Z uwagi na krótki czas ich obowiązywania brak jest danych o skutkach ich wprowadzenia” – napisała w odpowiedzi na interpelację.