19° Winieta pogoda
27° / 15° C
Życie Warszawy

Nowoczesne technologie w urzędzie miasta

Publikacja: 21.05.2025 09:15

Warszawa wykorzystuje nowoczesne technologie w różnych obszarach funkcjonowania miasta

Warszawa wykorzystuje nowoczesne technologie w różnych obszarach funkcjonowania miasta

Foto: Adobe Stock

Chatbot dla mieszkańców, automatyzacja rozliczeń czy system do przeszukiwania baz wiedzy i generowania odpowiedzi na zapytania – takie udogodnienia mają się wkrótce pojawić w urzędzie miasta.

Jak przekonują miejscy urzędnicy, Warszawa wykorzystuje nowoczesne technologie w różnych obszarach funkcjonowania miasta i przykłada wagę do odpowiedzialnego używania takich zasobów. W związku z tym UM przygotował dwa dokumenty. „Warszawski Kodeks GenAI” -  prosty przewodnik dla każdego. Pokazuje on, jak miejscy urzędnicy planują używać generatywnej sztucznej inteligencji, stawiając na pierwszym miejscu dobro mieszkańców i bezpieczeństwo ich danych.

Z kolei „Kierunki odpowiedzialnego wykorzystania generatywnej sztucznej inteligencji w Urzędzie m.st. Warszawy” to szczegółowy dokument dla pracowników urzędu. „Będziemy go rozwijać wraz z postępem technologii i naszymi doświadczeniami” – zapowiadają zainteresowani.

„Przyjęliśmy zasadę, że AI ma nas wspierać, a nie zastępować” - podkreśla biuro prasowe ratusza.

Jakie technologie działają w warszawskim urzędzie miasta?

Internet rzeczy (IoT) wykorzystywany jest m.in. do monitorowania obszarów, takich jak transport, bezpieczeństwo czy ekologia. Mieszkańcy mogą sprawdzić aktualne poziomy zanieczyszczeń powietrza, znaleźć lokalizacje defibrylatorów AED i sprawdzić dostępność miejsc parkingowych (czujniki na parkingach Parkuj i Jedź, które informują kierowców o dostępności miejsc parkingowych). Dane można sprawdzić w aplikacji Warszawa 19115, na stronie iot.warszawa.pl oraz na tablicach informacyjnych.

Z kolei sztuczna inteligencja jest wykorzystywana w systemie E-kontrola do monitorowania stref płatnego parkowania. AI skanuje numery rejestracyjne, anonimizuje obrazy i analizuje zwolnienia z opłat. Dodatkowo miasto wdrożyło portal głosowy infolinii 19115, który korzysta z technologii GPT. Umożliwia uzyskanie informacji o transporcie publicznym poprzez rozmowę głosową.

Warszawski ratusz wprowadzi kolejne nowe technologie

Urzędnicy zapewniają też, że stale badają potrzeby mieszkańców. W przyszłości planują m.in. uruchomienie chatbota dla mieszkańców, który zapewni wsparcie w uzyskiwaniu informacji o sprawach urzędowych i miejskich. Wprowadzona ma być też automatyzacja rozliczeń – systemy oparte na uczeniu maszynowym i RPA. Aktualnie trwają testy w wybranych dzielnicach.

Wsparcie najnowszych technologii mają otrzymać też pracownicy urzędu. Będą oni mogli wykorzystywać system do przeszukiwania baz wiedzy i generowania odpowiedzi na zapytania mieszkańców.