17° Winieta pogoda
23° / 15° C
Życie Warszawy

Awaria kasowaników ZTM w Warszawie już usunięta

Publikacja: 17.06.2025 09:30

Kontrolerzy biletów odstępują od działań w pojazdach objętych awarią

Kontrolerzy biletów odstępują od działań w pojazdach objętych awarią

Foto: ZTM Warszawa

W Warszawie we wtorek doszło do poważnej awarii kasowników w pojazdach komunikacji miejskiej. Jak informuje ZTM w nocy udało się usunąć wszystkie usterki i od środy obowiązują standardowe reguły opłat za przejazd transportem publicznym.

We wtorek rano, ZTM poinformował o awarii, wydając komunikat: W związku z awarią techniczną wstrzymano kontrolę biletów ZTM do odwołania. O przywróceniu kontroli biletów powiadomimy osobnym komunikatem. Prosimy o bieżące śledzenie informacji”.

W godzinach nocnych awarię udało się całkowicie usunąć. Tym samym nie masz już wyjątków w kwestii kasowania biletów i kontroli ich obowiązywania

Kontrole biletów wznowione

Wcześniej Zarząd Transportu Miejskiego przypominał o możliwości zakupu skasowanych już biletów w biletomatach umieszczonych w pojazdach. Zastrzegano jednak, że kontrole mają uwzględniać awarię kasowników i są prowadzone normalnie. Kontrolerzy odstępowali od działań jedynie w tych pojazdach, w których rzeczywiście kasowniki był nieczynne.

Przyczyny awarii kasowników w Warszawie

Jak ustalił portal tvnwarszawa.pl, problem wynikał z poniedziałkowej aktualizacji systemu ZTM. Prawdopodobnie to ona był przyczyną rozległej awarii, która objęła niemal wszystkie tramwaje (poza pojazdami Hyundai) oraz znaczną część autobusów.

Tomasz Kunert, rzecznik ZTM, potwierdził te doniesienia, stwierdzając, że przyczyną jest awaria systemu informatycznego, obsługującego kasowniki. Dodał również, że awaria dotyczy części autobusów i tramwajów, ale bramki metra działają prawidłowo. Trwają prace nad usunięciem tej awarii, informatycy działają, żeby ponownie uruchomić ten system – zapewnił Kunert.

Awaria nie dotyczyła bramek i kasowników zamontowanych w metrze oraz pociągach SKM.

Biletomaty działają prawidłowo

W ciągu dnia dotarła do nas wiadomość, że biletomaty zainstalowane w pojazdach działają prawidłowo, a sprzedawane w nich bilety można było już kasować. ZTM przypominał, że istnieje także możliwość zakupu biletów w aplikacjach komórkowych oraz ich aktywowanie za pomocą kodów QR umieszczonych w pojazdach. - Kontrole, prowadzone w pojazdach WTP będą uwzględniały awarię kasowników – wciąz deklarowali przedstawiciele transportu miejskiego.

Problemy z działaniem aplikacji MobiWawa. Usterka usunięta

Wcześniej problemy zgłaszali też użytkownicy aplikacji mobilnej MobiWawa, służącej do zakupu biletów okresowych i zarządzania biletami – także do okazania ich w trakcie kontroli. Na czas awarii, kontrolerzy biletów honorowali samo okazanie aplikacji jako upoważnienie do przejazdu. Ta awaria została już usunięta. - Aplikacja działa już normalnie i pasażerowie mogą ponownie logować się bez przeszkód – poinformował Zarząd Transportu Miejskiego.