Pierwsza inwestycja dotyczy budowy i przebudowy ponad 18,5 km tras rowerowych na terenie Warszawy, Wołomina i Marek. Wsparcie ze środków UE wyniesie tu ponad 58 mln. zł. – Mieszkańcy zyskają wiele nowych połączeń z zintegrowanymi węzłami przesiadkowymi i możliwość zostawienia roweru przy przystankach transportu publicznego. Odpowiednia infrastruktura na terenie metropolii warszawskiej to też zachęta, aby z samochodu przesiąść się na rower – podkreśla wicemarszałek Mazowsza Wiesław Raboszuk.
Nowe ścieżki rowerowe w Warszawie
W ramach projektu powstaną dwa połączenia graniczne z już istniejącymi trasami rowerowymi w innych gminach. Warszawa wybuduje drogi dla rowerów w Ursusie przy ul. Warszawskiej do granicy miasta (połączenie z tą znajdującą się za torami kolejowymi ścieżką w gm. Piastów). Z kolei gmina Wołomin wybuduje ścieżki, które połączą się z trasą rowerową w gminie Kobyłka.
Trasy będą przebiegać obok 9 zintegrowanych węzłów przesiadkowych (m.in. Metro Centrum/Dworzec, Warszawa Śródmieście, Metro Młociny/Parking P+R Młociny, Metro Dw. Gdański/PKP Warszawa Gdańska) oraz obok 24 przystanków transportu publicznego. Dodatkowo pojawią się m.in. stojaki rowerowe, strefy tempo 30, śluzy rowerowe, kontrapasy (kontraruchy) czy punkty samoobsługi serwisowej.
W ramach projektu zaplanowano budowę 24 odcinków dróg dla rowerów, z czego 20 na terenie Warszawy. Z tych środków w stolicy wybudowano i przebudowano już ok. 7 km tras rowerowych. Powstała m.in. ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Marszałkowskiej – od Metra Centrum do Placu Bankowego.