16.3°C
1011 hPa
Życie Warszawy

Wsparcie unijne na ścieżki rowerowe i magazyny energii

Publikacja: 13.06.2025 15:00

Trasy rowerowe będą przebiegać obok 9 zintegrowanych węzłów przesiadkowych

Trasy rowerowe będą przebiegać obok 9 zintegrowanych węzłów przesiadkowych

Foto: Adobe Stock

Budowa i przebudowa tras rowerowych w metropolii warszawskiej i wyposażenie obiektów miejskich w systemy magazynowania energii – na te inwestycje do Warszawy trafi 64 mln zł z programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021–2027.

Pierwsza inwestycja dotyczy budowy i przebudowy ponad 18,5 km tras rowerowych na terenie Warszawy, Wołomina i Marek. Wsparcie ze środków UE wyniesie tu ponad 58 mln. zł. – Mieszkańcy zyskają wiele nowych połączeń z zintegrowanymi węzłami przesiadkowymi i możliwość zostawienia roweru przy przystankach transportu publicznego. Odpowiednia infrastruktura na terenie metropolii warszawskiej to też zachęta, aby z samochodu przesiąść się na rower – podkreśla wicemarszałek Mazowsza Wiesław Raboszuk.

Nowe ścieżki rowerowe w Warszawie

W ramach projektu powstaną dwa połączenia graniczne z już istniejącymi trasami rowerowymi w innych gminach. Warszawa wybuduje drogi dla rowerów w Ursusie przy ul. Warszawskiej do granicy miasta (połączenie z tą znajdującą się za torami kolejowymi ścieżką w gm. Piastów). Z kolei gmina Wołomin wybuduje ścieżki, które połączą się z trasą rowerową w gminie Kobyłka.

Trasy będą przebiegać obok 9 zintegrowanych węzłów przesiadkowych (m.in. Metro Centrum/Dworzec, Warszawa Śródmieście, Metro Młociny/Parking P+R Młociny, Metro Dw. Gdański/PKP Warszawa Gdańska) oraz obok 24 przystanków transportu publicznego. Dodatkowo pojawią się m.in. stojaki rowerowe, strefy tempo 30, śluzy rowerowe, kontrapasy (kontraruchy) czy punkty samoobsługi serwisowej.

W ramach projektu zaplanowano budowę 24 odcinków dróg dla rowerów, z czego 20 na terenie Warszawy. Z tych środków w stolicy wybudowano i przebudowano już ok. 7 km tras rowerowych. Powstała m.in. ścieżka rowerowa wzdłuż ul. Marszałkowskiej – od Metra Centrum do Placu Bankowego.

Do wybudowania pozostały trasy rowerowe m.in. w tak istotnych lokalizacjach jak: 

  • ul. Waszyngtona od Ronda Waszyngtona do Ronda Wiatraczna, 
  • sieć infrastruktury rowerowej w okolicy ul. Andersa, 
  • Al. Solidarności od ul. Okopowej do Al. Jana Pawła II, 
  • Al. Jana Pawła II (strona wschodnia) od Ronda ONZ do Al. Solidarności. 

W ramach przedsięwzięcia nie zapomniano również o potrzebach pieszych – dzięki realizacji projektu już wymieniono lub planuje się wybudować w Warszawie ok. 17 km chodników wzdłuż ścieżek z uwzględnieniem wszelkich wymogów w zakresie dostępności.   

Magazyny energii w Warszawie

Druga inwestycja obejmuje zakup i montaż 63 magazynów energii w 61 obiektach na terenie Warszawy, a także wprowadzenia rozwiązań z zakresu systemu zarządzania energią oraz przeprowadzenie kampanii edukacyjnej. Unijne dofinansowanie to prawie 6 mln zł.

– Dzięki skutecznemu wykorzystaniu środków unijnych nasze miasto może stale rozwijać infrastrukturę dla rowerzystów i pieszych oraz wspierać efektywne rozwiązania energetyczne oparte na odnawialnych źródłach energii – komentuje Maciej Fijałkowski, sekretarz m.st. Warszawy.