23.9°C
1013.9 hPa
Życie Warszawy

Rewolucja w informacji pasażerskiej. Nowy system na 51 dworcach

Publikacja: 05.08.2025 11:30

Obecny system informacji pasażerskiej na największych stołecznych dworcach kolejowych zaczął być wdr

Obecny system informacji pasażerskiej na największych stołecznych dworcach kolejowych zaczął być wdrażany na początku 2012 roku.

Foto: Adobe Stock

Elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, nagłośnienie, sygnalizacja czasu oraz monitoring – na 51 stacjach i przystankach aglomeracji warszawskiej pojawi się System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej.

Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT) podpisało umowę o udzielenie wsparcia dla przedsięwzięć realizowanych przez Polskie Linie Kolejowe S.A. Obejmuje ona rozwój infrastruktury pasażerskiej w aglomeracji warszawskiej. Projekt uzyskał dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności (KPO) w ramach priorytetu „Zielona, inteligentna mobilność – część grantowa”.

Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej

Z myślą o podróżnych, a szczególnie o osobach niedowidzących, z ograniczoną mobilnością, ale i gościach z zagranicy, na 51 stacjach i przystankach aglomeracji warszawskiej, Polskie Linie Kolejowe wdrożą nowoczesny Centralny System Dynamicznej Informacji Pasażerskiej oraz System Monitoringu Wizyjnego.

System obejmie elektroniczne tablice z rozkładami jazdy, nagłośnienie, sygnalizację czasu oraz monitoring. Zapewni czytelne i aktualne informacje – także w językach obcych i w wersji dostosowanej do potrzeb osób niedowidzących. Podpisanie umów z wykonawcami ma się odbyć na przełomie III i IV kwartału br.

Na których stacjach zamontowany zostanie nowy system informacji pasażerskiej?

W 2026 roku na 51 stacjach i przystankach zamontowane zostaną elektroniczne tablice z rozkładem jazdy, monitoring i system nagłośnienia. Nowy system poprawi komfort podróżowania na 9 liniach kolejowych w aglomeracji warszawskiej.

  • Grodzisk Mazowiecki, Jaktorów, Międzyborów, Żyrardów (linia nr 1 Warszawa Zachodnia – Katowice);
  • Zielonka, Wołomin, Zagościniec, Dobczyn, Urle, Szewnica, Klembów, Jasienica Mazowiecka, Tłuszcz, Chrzęsne, Mokra Wieś, Barchów, Łochów, Ostrówek Węgrowski, Topór (lina nr 6 Zielonka – Kuźnica Białostocka);
  • Warszawa Aleje Jerozolimskie, Warszawa Rakowiec, Warszawa Żwirki i Wigury, Warszawa Służewiec, Warszawa Okęcie, Warszawa Dawidy, Warszawa Jeziorki, Nowa Iwiczna, Piaseczno, Zalesie Górne, Ustanówek, Czachówek Górny, Czachówek Południowy (linia nr 8 Warszawa Zachodnia – Kraków Główny);
  • Warszawa Praga, Warszawa Toruńska, Warszawa Żerań, Warszawa Płudy (linia nr 9 Warszawa Wschodnia – Gdańsk Główny);
  • Legionowo Piaski, Michałów-Reginów, Wieliszew, Nieporęt, Radzymin (linia nr 10 Legionowo – Tłuszcz);
  • Warszawa Zacisze Wilno, Ząbki, Kobyłka Ossów, Kobyłka, Wołomin Słoneczna (linia nr 21 Warszawa Wileńska – Wołomin Słoneczna);
  • Warszawa Mokry Ług, Zielonka Bankowa (linia nr 449 Warszawa Rembertów – Zielonka);
  • przystanki Warszawa ZOO (linia nr 20) i Warszawa Lotnisko Chopina (linia nr 440).

Remont przystanku Warszawa Ursus Północny

Ponadto PLK SA wyremontuje przystanek Warszawa Ursus Północny. Prace mają się rozpocząć w sierpniu i zakończą się w II kwartale 2026 r.

– Nowe rozwiązania infrastrukturalne są projektowane z myślą o osobach z ograniczoną mobilnością, niedowidzących, a także turystach i obcokrajowcach, co czyni transport kolejowy bardziej przyjaznym dla wszystkich użytkowników– powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.

Projekt „Poprawa informacji pasażerskiej na wybranych obiektach aglomeracji warszawskiej poprzez modernizację peronów oraz zabudowę Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej” ma znacząco zwiększyć komfort codziennych podróży dla dziesiątek tysięcy pasażerów.

– Zależy nam na kolei nowoczesnej, dostępnej i przyjaznej – nie tylko dla mieszkańców dużych miast, ale także dla osób o ograniczonej mobilności, seniorów czy turystów – powiedziała Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych.

Wartość inwestycji to 124,9 mln zł, z czego ponad 101,5 mln zł pochodzi ze środków KPO.

– Zadanie obejmuje również modernizację peronu w Radzyminie, gdzie pojawią się nowe wiaty, ławki i udogodnienia dla osób niedowidzących oraz pasażerów z ograniczoną mobilnością – zapowiada Anna Znajewska-Pawluk z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.