17° Winieta pogoda
25° / 13° C
Życie Warszawy

Darmowe przejazdy dla uczniów szkół ponadpodstawowych? Jeden urzędnik mówi „tak”, drugi mówi „nie”

Publikacja: 25.06.2025 07:45

Prawo do darmowych przejazdów mieliby mieć uczniowie szkół ponadpodstawowych działających na terenie

Prawo do darmowych przejazdów mieliby mieć uczniowie szkół ponadpodstawowych działających na terenie Warszawy oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych mieszkający w Warszawie

Foto: WSP

Czy uczniowie szkół ponadpodstawowych uczący się lub mieszkający w Warszawie będą mogli jeździć komunikacją miejską za darmo? Nad tym będą się zastanawiać radni miejscy na najbliższej sesji.

Według projektu uchwały prawo do darmowych przejazdów mieliby mieć uczniowie szkół ponadpodstawowych działających na terenie Warszawy oraz uczniowie szkół ponadpodstawowych mieszkający w Warszawie. Za darmo środkami komunikacji miejskiej mogliby jeździć do 30 września roku kalendarzowego, w którym kończą 21. rok życia. Przejazdy miałyby się odbywać na podstawie imiennego uprawnienia do bezpłatnych przejazdów, zakodowanego na spersonalizowanej karcie zbliżeniowej lub na innym nośniku zaakceptowanym przez Zarząd Transportu Miejskiego.

Uchwała miałaby wejść w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia czyli od nowego roku szkolnego.

PiS chce wypełnić obietnice prezydenta Rafała Trzaskowskiego

Propozycję takich zmian złożył klub radnych Prawo i Sprawiedliwość w listopadzie zeszłego roku. W uzasadnieniu radni PiS twierdzą, że chcą w ten sposób… wypełnić obietnice prezydenta Rafała Trzaskowskiego.

„Ponadto należy zaznaczyć, że proponowana zmiana stanowi wypełnienie deklaracji Prezydenta m.st. Warszawy Rafała Trzaskowskiego ogłoszonej we wrześniu 2018 roku. Obecny Prezydent m.st. Warszawy i jednocześnie ówczesny kandydat na to stanowisko zadeklarował wówczas przemawiając przed VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Władysława IV: «Chcielibyśmy, tak samo jak dla uczniów szkół podstawowych, wprowadzić darmową komunikację dla wszystkich uczniów szkół średnich w Warszawie. Zdajemy sobie sprawę, że wydatek na komunikację publiczną często jest dosyć sporą pozycją w budżecie rodziny. Stąd nasza deklaracja, że takie darmowe karty miejskie również obejmą w czasie przyszłej kadencji wszystkich uczniów szkół średnich w Warszawie»” – napisali wnioskodawcy.

Wnioskodawcy uchwały o darmowych przejazdach dla uczniów szkół ponadpodstawowych

Jednocześnie należy zauważyć, że już obecnie wpływy z biletów zapewniają jedynie około 1/3 kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, a większość wydatków ZTM pokrywana jest z budżetu miasta

Dodali, że przyznanie uprawnień w zaproponowanym kształcie będzie skutkowało obniżeniem dochodów z tytułu sprzedaży biletów o około 25 mln zł w ujęciu rocznym, co może wiązać się z korektą planu dochodów i wydatków Zarządu Transportu Miejskiego. „Jednocześnie należy zauważyć, że już obecnie wpływy z biletów zapewniają jedynie około 1/3 kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej, a większość wydatków ZTM pokrywana jest z budżetu miasta” – podkreślili.

Podzielone zdania urzędników w sprawie darmowych biletów dla uczniów

Biuro Planowania Budżetowego zaopiniowało ten pomysł pozytywnie. Zastrzegło jednak, że „podjęcie uchwały spowoduje niższe od potencjalnych wpływy do budżetu m.st. Warszawy z tytułu sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, co wiąże się z koniecznością odpowiedniego obniżenia budżetowych wydatków bieżących”.

Negatywnie natomiast wypowiedziało się w tej sprawie Biuro Funduszy Europejskich i Polityki Rozwoju. „Przyznanie prawa do nieodpłatnych przejazdów uczniom szkół ponadpodstawowych będzie wiązało się ze zmniejszeniem wpływów ze sprzedaży biletów w skali roku na poziomie ok. 65 458 115 zł przy założeniu, że 100 proc. uczniów korzysta z transportu publicznego. Wartość ta została skalkulowana na podstawie danych o liczbie uczniów szkół ponadpodstawowych (127 093) oraz danych o sprzedaży biletów w 2024 r.” – czytamy w uzasadnieniu.

Urzędnicy zaznaczyli też, że przyznanie uprawnień do darmowych przejazdów nowej grupie osób może mieć wpływ na koszty związane z funkcjonowaniem oferty „Wspólny bilet ZTM-KM-WKD”. Przewoźnicy kolejowi mogą bowiem oczekiwać rekompensaty utraconych przychodów poprzez zwiększenie stawki przewozowej.

BFEiPR zauważyło również, że uchwała miałaby wejść w życie po upływie 2 miesięcy od dnia ogłoszenia przepisów w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego. „Biorąc pod uwagę liczbę potencjalnie uprawnionych (127 093) oraz proces kodowania uprawnień na nośnikach ZTM (lub zaakceptowanych przez ZTM), przewidziany w projekcie uchwały okres vacatio legis jest za krótki” – stwierdzili urzędnicy.

Decyzję, czy te argumenty są wystarczające, by projekt uchwały odrzucić, podejmą radni na najbliższej sesji.