Warszawskie ulice i ścieżki rowerowe od pewnego czasu są świadkami cichej, lecz dynamicznej rewolucji w transporcie miejskim. Kurierzy rowerowi firm takich jak Uber Eats, Glovo czy Pyszne.pl, wyposażeni zostali w nowe pojazdy. Rowery elektryczne, którymi poruszają się dostawcy to już de facto motorowery, które rozpędzają się do zbyt dużych prędkości i w ogóle nie powinny poruszać się po ścieżkach rowerowych.
Celem akcji było zwiększenie bezpieczeństwa na drogach
Elektryki ponad prawem
Zgodnie z polskim Prawem o Ruchu Drogowym, rower elektryczny to pojazd wyposażony w silnik elektryczny o mocy do 250 W, którego wspomaganie pedałowania wyłącza się po przekroczeniu prędkości 25 km/h. Na warszawskich ulicach coraz częściej można jednak zaobserwować pojazdy, które wizualnie przypominają rowery, lecz w rzeczywistości dysponują znacznie mocniejszymi silnikami i wspomagają jazdę nawet przy prędkościach rzędu 40-50 km/h, a niekiedy i więcej. Takie konstrukcje, przekraczające dozwolone parametry, w świetle prawa powinny być traktowane jako motorowery lub motocykle, co wiązałoby się z koniecznością posiadania odpowiednich uprawnień, rejestracji, ubezpieczenia oraz przestrzegania zupełnie innych regulacji ruchu drogowego.
Jazda z prędkościami znacznie przekraczającymi te dopuszczalne dla rowerów, szczególnie na ścieżkach rowerowych, czy wręcz na chodnikach, stwarza poważne zagrożenie dla pieszych i innych rowerzystów.
Kontrole na warszawskich ulicach
W obliczu rosnącej liczby nieprawidłowości i potencjalnych zagrożeń, warszawska policja podjęła kroki w celu uspokojenia sytuacji na stołecznych drogach. Funkcjonariusze regularnie przeprowadzają akcje kontrolne, podczas których drobiazgowo sprawdzają pojazdy i zachowania użytkowników. Kontrole obejmują stan techniczny rowerów elektrycznych, weryfikację maksymalnej mocy silnika oraz prędkości wspomagania, co ma na celu odróżnienie zgodnych z prawem e-bike'ów od tych, które funkcjonować powinny jako motorowery. Dodatkowo, policjanci zwracają uwagę na obecność elementów obowiązkowego wyposażenia oraz zachowanie użytkowników w ruchu drogowym, w tym przestrzeganie przepisów, sygnalizacji świetlnej i ogólnych zasad bezpieczeństwa.