19° Winieta pogoda
27° / 15° C
Życie Warszawy

100 milionów złotych na rewolucję rowerową w Warszawie. Prace i przetargi w toku

Publikacja: 18.05.2025 13:00

Warszawa zainwestuje 100 milionów złotych w infrastrukturę rowerową

Warszawa zainwestuje 100 milionów złotych w infrastrukturę rowerową

Foto: UM Warszawa

Centrum Warszawy przechodzi prawdziwą rowerową rewolucję. W jego obrębie trwają lub są na etapie zaawansowanych przygotowań inwestycje opiewające na kwotę ponad 100 milionów złotych.

Jak podkreślają miejscy urzędnicy naczelnym celem przyświecającym wszystkim działaniom ratusza jest osiągnięcie w mieście zrównoważonej mobilności na ulicach. Jedną z największych bolączek rowerowej społeczności jest brak bezpośredniego połączenia dzielnic północnych z południowymi. Śródmieście zamiast łączyć niejako przecina trasę północ - południe.

Zmiany na Andersa

Unijne dofinansowanie wesprze trwającą budowę tras rowerowych na ulicy Andersa i w jej okolicy. To największa rowerowa inwestycja realizowana obecnie w Warszawie, o wartości 30 milionów złotych. Trasa powstaje między Dworcem Gdańskim a ulicą Nowolipki, z odnogami na ulicach Muranowskiej i Bonifraterskiej oraz wzdłuż Ogrodu Krasińskich. Miasto planuje przedłużenie trasy w obu kierunkach: przez ulicę Mickiewicza do placu Wilsona oraz przez skwer przy kinie Muranów do placu Bankowego.

Aktualne projekty dla ulicy Mickiewicza i dalszego ciągu ulicy Andersa są w trakcie uzgodnień, a ich realizacja jest traktowana priorytetowo. Nowa trasa rowerowa połączy się z istniejącą infrastrukturą.

Przyszłość Marszałkowskiej

Naturalnym przedłużeniem trasy na ulicy Andersa jest ulica Marszałkowska, dla której miasto przygotowuje projekty dla trzech odcinków. W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie prac na odcinku Królewska – Świętokrzyska. W przyszłym roku ma powstać dalszy odcinek, od ulicy Świętokrzyskiej do ulicy Złotej. Koszt tych dwóch odcinków szacowany jest na 8 mln złotych. Prace będą skoordynowane z planowanymi robotami Tramwajów Warszawskich (przebudowa torowiska na Marszałkowskiej na odcinku od Królewskiej do ulicy Widok, który łączy się ze zwężeniem jezdni, posadzeniem szpaleru drzew wzdłuż torowiska oraz budową nowych przejść przez ulicę w osi ulic Złotej i Sienkiewicza).

Miasto ma również zatwierdzony projekt budowy dwóch dróg dla rowerów między rondem Dmowskiego a placem Konstytucji. Projekt zakłada przebudowę i poszerzenie istniejącej trasy po zachodniej stronie ulicy oraz budowę nowej po stronie wschodniej, wraz z dodatkowymi przejazdami rowerowymi na skrzyżowaniach. Koszt tej inwestycji to kilkadziesiąt milionów złotych.

Budują na Woli i w Śródmieściu

Aż sześć firm wyraziło chęć budowy strategicznej drogi rowerowej wzdłuż al. „Solidarności”, która połączy dynamicznie rozwijającą się Wolę ze Śródmieściem. Najniższą ofertę w przetargu, 12,7 miliona złotych, złożyła firma Strabag, która niedawno oddała do użytku ponad 1,5-kilometrową trasę rowerową na przebudowanej ulicy Jana Kazimierza, również na Woli.

Teraz przed wykonawcą stoi zadanie stworzenia kilometra trasy w osi wschód-zachód, która wreszcie połączy dwie kluczowe arterie rowerowe biegnące w osi północ-południe: drogę dla rowerów w ciągu Okopowa-Towarowa oraz równoległą wzdłuż al. Jana Pawła II. Prace mają rozpocząć się w najbliższych miesiącach, co znacząco ułatwi rowerzystom poruszanie się między tymi ważnymi osiami komunikacyjnymi.

Warszawa zainwestuje 100 milionów złotych w infrastrukturę rowerową

Warszawa zainwestuje 100 milionów złotych w infrastrukturę rowerową

Foto: UM Warszawa

Wcześniej rozstrzygnięto także przetarg na kompleksową przebudowę ulicy Grzybowskiej przez Stołeczny Zarząd Rozbudowy Miasta. Ta inwestycja również zaowocuje powstaniem kilometra nowej infrastruktury rowerowej, równoległej do al. „Solidarności” i łączącej al. Jana Pawła II z ulicą Towarową. To kolejny ważny element układanki rowerowej w centrum miasta.

W tym kwartale planowana jest również budowa drogi rowerowej po wschodniej stronie al. Jana Pawła II, na odcinku między al. „Solidarności” a rondem ONZ. Projekt organizacji ruchu jest już gotowy, a obecnie trwa przygotowanie dokumentacji wykonawczej, po czym zostanie ogłoszony przetarg na prace budowlane. Ta inwestycja, o wartości około 15 milionów złotych, jest jedną z kilku, na które Warszawa uzyskała dofinansowanie z Unii Europejskiej. Jej realizacja planowana jest na przyszły rok.

Usprawnienia na Tamce

Zarząd Dróg Miejskich pracuje również nad usprawnieniem ruchu rowerowego na ulicy Tamka, kluczowym fragmencie łączącym ruchliwą drogę rowerową ulicy Świętokrzyskiej z bulwarami wiślanymi. Planowane jest wprowadzenie kontrapasa rowerowego oraz poprawa przebiegu trasy rowerowej wzdłuż skweru Kahla.