Jak podkreślają miejscy urzędnicy naczelnym celem przyświecającym wszystkim działaniom ratusza jest osiągnięcie w mieście zrównoważonej mobilności na ulicach. Jedną z największych bolączek rowerowej społeczności jest brak bezpośredniego połączenia dzielnic północnych z południowymi. Śródmieście zamiast łączyć niejako przecina trasę północ - południe.
Zmiany na Andersa
Unijne dofinansowanie wesprze trwającą budowę tras rowerowych na ulicy Andersa i w jej okolicy. To największa rowerowa inwestycja realizowana obecnie w Warszawie, o wartości 30 milionów złotych. Trasa powstaje między Dworcem Gdańskim a ulicą Nowolipki, z odnogami na ulicach Muranowskiej i Bonifraterskiej oraz wzdłuż Ogrodu Krasińskich. Miasto planuje przedłużenie trasy w obu kierunkach: przez ulicę Mickiewicza do placu Wilsona oraz przez skwer przy kinie Muranów do placu Bankowego.
Aktualne projekty dla ulicy Mickiewicza i dalszego ciągu ulicy Andersa są w trakcie uzgodnień, a ich realizacja jest traktowana priorytetowo. Nowa trasa rowerowa połączy się z istniejącą infrastrukturą.
Przyszłość Marszałkowskiej
Naturalnym przedłużeniem trasy na ulicy Andersa jest ulica Marszałkowska, dla której miasto przygotowuje projekty dla trzech odcinków. W najbliższym czasie planowane jest rozpoczęcie prac na odcinku Królewska – Świętokrzyska. W przyszłym roku ma powstać dalszy odcinek, od ulicy Świętokrzyskiej do ulicy Złotej. Koszt tych dwóch odcinków szacowany jest na 8 mln złotych. Prace będą skoordynowane z planowanymi robotami Tramwajów Warszawskich (przebudowa torowiska na Marszałkowskiej na odcinku od Królewskiej do ulicy Widok, który łączy się ze zwężeniem jezdni, posadzeniem szpaleru drzew wzdłuż torowiska oraz budową nowych przejść przez ulicę w osi ulic Złotej i Sienkiewicza).
Miasto ma również zatwierdzony projekt budowy dwóch dróg dla rowerów między rondem Dmowskiego a placem Konstytucji. Projekt zakłada przebudowę i poszerzenie istniejącej trasy po zachodniej stronie ulicy oraz budowę nowej po stronie wschodniej, wraz z dodatkowymi przejazdami rowerowymi na skrzyżowaniach. Koszt tej inwestycji to kilkadziesiąt milionów złotych.