20° Winieta pogoda
33° / 17° C
Życie Warszawy

XIX LO im. Powstańców Warszawy na czele rankingu

Publikacja: 15.06.2025 10:00

Pierwsze miejsce warszawskich uczniów w Ogólnopolskim Rankingu Szkół „Zwolnionych z teorii”.

Pierwsze miejsce warszawskich uczniów w Ogólnopolskim Rankingu Szkół „Zwolnionych z teorii”.

Foto: UM Warszawa

Uczniowie z XIX Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Warszawy zdobyli pierwsze miejsce w Ogólnopolskim Rankingu Szkół „Zwolnionych z teorii”.

Jak informuje urząd miasta, uczniowie XIX Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Warszawy od kilku lat realizują projekty społeczne w ramach ogólnopolskiej olimpiady „Zwolnieni z teorii”. Pomysłowość i zaangażowanie uczniów rośnie z roku na rok. Zaowocowało to pierwszym miejscem w Ogólnopolskim Rankingu Szkół „Zwolnionych z teorii”.

Projekty w XIX Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Warszawy

W tym roku szkolnym powstały tam 102 projekty, które realizowało 447 uczniów. Były to różne działania na rzecz społeczności lokalnej takie jak: przeprowadzanie zajęć edukacyjnych dla dzieci w przedszkolach i szkołach podstawowych, Projekt 1000-lecia, zbiórki ubrań dla bezdomnych, sprzątanie grobów zmarłych na warszawskich cmentarzach, akcja zachęcania do adopcji a nie kupowania psów, zorganizowanie akcji społecznej dotyczącej bezpieczeństwa na drodze i na przejściach dla pieszych, kurs samoobrony dla seniorów i wiele innych.

Koordynatorem projektów jest Karolina Wilk–Lachowska nauczycielka biznesu i zarządzania.

Projekty społeczne w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii są realizowane przez zespoły uczniów i uczennic. Uczestnicy i uczestniczki Olimpiady współpracują, poszukując rozwiązań realnych problemów społecznych. Wychodzą poza szkolne mury i realizują swoje pomysły w praktyce, tworząc nowe rozwiązania. Podczas wspólnej pracy nad własnym projektem nabywają kompetencje przyszłości i zmieniają otoczenie na lepsze.

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2025

W Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2025 znajdują się wszystkie szkoły ponadpodstawowe spełniające jednocześnie dwa warunki: szkoła została wskazana jako instytucja, do której został przypisany przynajmniej jeden projekt, a w danej szkole minimum dwoje uczniów/uczennic zrealizowało projekt w ramach Olimpiady Zwolnieni z Teorii.

– W czasach dynamicznego rozwoju sztucznej inteligencji, kluczowe jest kształtowanie kompetencji, których AI nie zastąpi – jak empatia czy umiejętność pracy zespołowej. Uczestnicy Olimpiady Zwolnieni z Teorii, angażując się w projekty społeczne, nie tylko wpływają pozytywnie na swoje otoczenie, ale także przygotowują się na nowe wyzwania rynku pracy. Grupa Pracuj od lat wspiera młodych ludzi w realizacji ich inicjatyw, wiedząc, że pracodawcy cenią zaangażowanie i proaktywność od wczesnych lat. Wspieranie projektów społecznych to inwestycja w przyszłość, która przynosi korzyści zarówno społeczeństwu, jak i młodym osobom na początku ich kariery zawodowej – mówi Gracjan Fiedorowicz, członek zarządu Grupy Pracuj S.A.

To niejedyna warszawska szkoła, która znalazła się w rankingu. Na czwartym miejscu pojawiło się XL Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Żeromskiego, a na szóstym – CXXII Liceum Ogólnokształcące im. Ignacego Domeyki.