Tramwajem do Dworca Zachodniego
Budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego to jeden z najbardziej strategicznych projektów komunikacyjnych w Warszawie. Jego celem jest poprawa połączeń dworca z centrum stolicy oraz południowymi dzielnicami. Dzięki nowemu torowisku pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem bezpośrednio w rejon peronów kolejowych, co znacząco ułatwi i skróci przesiadki. Szacuje się, że z tej dogodnej formy transportu skorzysta ponad milion pasażerów rocznie.
W ramach inwestycji powstaje około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa, z której kluczowym elementem jest 500-metrowy tunel tramwajowy prowadzący bezpośrednio do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy zostanie połączony schodami ruchomymi i windami z rozbudowanym przejściem podziemnym stacji kolejowej. Tramwaj, dzięki wydzielonemu torowisku i większej pojemności niż autobusy, zapewni szybki i niezależny od warunków drogowych dojazd. Przejazd do Grójeckiej zajmie około pięciu minut, do Placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – zaledwie 15 minut. To część większego projektu, który docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów, tworząc obwodową trasę tramwajową.
Co już zrobiono?
Prace na budowie nowej trasy tramwajowej są już na zaawansowanym etapie. Na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończono już prace konstrukcyjne (z wyłączeniem otworu technologicznego), a na poziomie pośrednim trwają zaawansowane roboty wykończeniowe i instalacyjne. Wykonawca obecnie zasypuje strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich, przygotowując się do przełożenia ruchu i rozpoczęcia prac przy kolejnej części tunelu, bliżej Dworca Zachodniego.
Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. kontynuowana jest przebudowa kolizji z podziemnymi instalacjami. Bliżej Grójeckiej przygotowywane jest już podłoże pod konstrukcję torowiska, a także wykonano elementy docelowego układu jezdni. Kluczowym punktem obecnych robót jest skrzyżowanie ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha, gdzie wykonawca przystępuje do kolejnych etapów budowy pełnej „gwiazdy” tramwajowej. Są to rozjazdy, które umożliwią tramwajom przejazd we wszystkich możliwych relacjach. Ta faza prac wymaga niestety wprowadzenia najpoważniejszych zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej i organizacji ruchu drogowego.
Duże zmiany i utrudnienia w ruchu
Od 2 czerwca 2025 roku pasażerowie na Ochocie muszą przygotować się na niemal 4,5-miesięczną przerwę w kursowaniu tramwajów do pętli P+R Al. Krakowska. To oznacza poważne modyfikacje w siatce połączeń: