19° Winieta pogoda
27° / 15° C
Życie Warszawy

Nowy etap budowy tramwaju do Dworca Zachodniego. Zmiany i utrudnienia

Publikacja: 26.05.2025 08:00

Prace na budowie nowej trasy tramwajowej są już na zaawansowanym etapie

Prace na budowie nowej trasy tramwajowej są już na zaawansowanym etapie

Foto: Tramwaje Warszawskie

Tramwajarze przygotowują się do kolejnego etapu budowy trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego. Od początku czerwca mieszkańcy muszą liczyć się z poważnymi zmianami w organizacji ruchu i kursowaniu komunikacji miejskiej.

Tramwajem do Dworca Zachodniego

Budowa nowej trasy tramwajowej do Dworca Zachodniego to jeden z najbardziej strategicznych projektów komunikacyjnych w Warszawie. Jego celem jest poprawa połączeń dworca z centrum stolicy oraz południowymi dzielnicami. Dzięki nowemu torowisku pasażerowie będą mogli dojechać tramwajem bezpośrednio w rejon peronów kolejowych, co znacząco ułatwi i skróci przesiadki. Szacuje się, że z tej dogodnej formy transportu skorzysta ponad milion pasażerów rocznie.

W ramach inwestycji powstaje około 1,6-kilometrowa trasa tramwajowa, z której kluczowym elementem jest 500-metrowy tunel tramwajowy prowadzący bezpośrednio do Dworca Zachodniego. Podziemny przystanek końcowy zostanie połączony schodami ruchomymi i windami z rozbudowanym przejściem podziemnym stacji kolejowej. Tramwaj, dzięki wydzielonemu torowisku i większej pojemności niż autobusy, zapewni szybki i niezależny od warunków drogowych dojazd. Przejazd do Grójeckiej zajmie około pięciu minut, do Placu Narutowicza 10 minut, a do stacji metra Politechnika – zaledwie 15 minut. To część większego projektu, który docelowo ma połączyć Wolę, Ochotę, Mokotów i Wilanów, tworząc obwodową trasę tramwajową.

Co już zrobiono?

Prace na budowie nowej trasy tramwajowej są już na zaawansowanym etapie. Na podziemnym przystanku przy Dworcu Zachodnim zakończono już prace konstrukcyjne (z wyłączeniem otworu technologicznego), a na poziomie pośrednim trwają zaawansowane roboty wykończeniowe i instalacyjne. Wykonawca obecnie zasypuje strop tunelu w miejscu południowej jezdni Alej Jerozolimskich, przygotowując się do przełożenia ruchu i rozpoczęcia prac przy kolejnej części tunelu, bliżej Dworca Zachodniego.

Wzdłuż ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. kontynuowana jest przebudowa kolizji z podziemnymi instalacjami. Bliżej Grójeckiej przygotowywane jest już podłoże pod konstrukcję torowiska, a także wykonano elementy docelowego układu jezdni. Kluczowym punktem obecnych robót jest skrzyżowanie ulic Bitwy Warszawskiej 1920 r., Grójeckiej i Banacha, gdzie wykonawca przystępuje do kolejnych etapów budowy pełnej „gwiazdy” tramwajowej. Są to rozjazdy, które umożliwią tramwajom przejazd we wszystkich możliwych relacjach. Ta faza prac wymaga niestety wprowadzenia najpoważniejszych zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej i organizacji ruchu drogowego.

Duże zmiany i utrudnienia w ruchu

Od 2 czerwca 2025 roku pasażerowie na Ochocie muszą przygotować się na niemal 4,5-miesięczną przerwę w kursowaniu tramwajów do pętli P+R Al. Krakowska. To oznacza poważne modyfikacje w siatce połączeń:

• zawieszenie linii tramwajowych: całkowicie wyłączone zostanie kursowanie tramwajów linii 15 i 25.

• skrócenie tras tramwajowych: trasy linii 1 i 9 zostaną skrócone.

  • W poniedziałek, 2 czerwca, wszystkie tramwaje na Ochocie (w tym linia 9) będą kończyć bieg na pętli Plac Narutowicza. Ma to związek z zabudowywaniem tymczasowego rozjazdu nakładkowego przy Och-Teatrze, który umożliwi zawracanie tramwajów dwukierunkowych.
  • Od wtorku, 3 czerwca, tramwaje linii 9 ponownie dojadą do przystanku Och-Teatr.
  • Do Placu Narutowicza dojadą tramwaje linii 1, 7, 14.

• Linia zastępcza tramwajowa: uruchomiona zostanie linia 75 na trasie: Nowe Bemowo – Powstańców Śląskich – Radiowa – Dywizjonu 303 – Obozowa – Młynarska – Wolska – al. „Solidarności” – Okopowa – Towarowa – Al. Jerozolimskie – al. Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – 11 Listopada – Odrowąża – Matki Teresy z Kalkuty – Rembielińska – Annopol. Linia ta będzie kursować wyłącznie w dni powszednie.

• Linie autobusowe zastępcze:

  • Tramwaje na odcinku między Pl. Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska zostaną zastąpione autobusami linii Z-9. Część kursów tej linii będzie realizowana na krótszej trasie, z Placu Narutowicza do ulicy F. Hynka.
  • Dodatkowo, uruchomiona zostanie linia Z14, która połączy Plac Narutowicza z pętlą na ul. Instalatorów.

• Korekty Tras Linii Autobusowych: Poważne zmiany dotkną również szereg linii autobusowych, które będą miały wydłużone lub zmienione trasy:

  • Linie 124 oraz 703, 706, 707, 711, 715, 721, 728 i 733, kończące dotychczas na pętli P+R Al. Krakowska, zostaną wydłużone do przystanku PKP Rakowiec. Tam pasażerowie będą mieli możliwość przesiadki na pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej (SKM) i Kolei Mazowieckich (KM) (linie S2, S3, S4 i S40 oraz RL) w stronę centrum czy stacji metra obu linii.

• Tymczasowe buspasy: Aby ułatwić przejazd autobusów komunikacji zastępczej oraz linii regularnych, na ulicach Grójeckiej i al. Krakowskiej wytyczone zostaną tymczasowe buspasy:

- W kierunku Okęcia: od Placu Zawiszy do przewiązki na wysokości ulic Baśniowej i Winnickiej.

- W kierunku centrum: od ulicy Lechickiej do przewiązki za ulicą Dickensa.

Autobusy będą zatrzymywać się na istniejących bądź tymczasowych przystankach, zlokalizowanych w pobliżu peronów tramwajowych.

Zamknięcie ul. Bitwy Warszawskiej 1920 r. Objazdy dla kierowców

W związku z rozszerzeniem obszaru robót przy układzie torowym i przebudowie magistrali ciepłowniczej, zamknięta zostanie ulica Bitwy Warszawskiej 1920 r. na odcinku pomiędzy ulicami Białobrzeską a Grójecką. Ten fragment ulicy pozostanie niedostępny dla ruchu do przełomu lipca i sierpnia 2025 roku.

Mapa organizacji ruchu

Mapa organizacji ruchu

Foto: Infoulice Warszawa

Zamknięcie to wymusi zmiany również na trasach linii autobusowych:

• Linia 136 pojedzie z ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 r. w Białobrzeską, następnie Dickensa, Pawińskiego, Księcia Trojdena i dalej do swojej stałej trasy na Żwirki i Wigury.

• Autobusy linii 154 i 172 będą jeździły ulicami Dickensa i Białobrzeską.

• Linie 186 i 414 zostaną skierowane na Szczęśliwicką, Dickensa, Pawińskiego i zakończą trasy na Banacha.

• Linia 191 na odcinku swojej trasy pojedzie ulicami Białobrzeską i Kopińską do Placu Narutowicza.

• Zmiany tras obejmą także linie nocne: N01 będą poruszały się ulicami Dickensa i Szczęśliwicką, a N43 – Kopińską i Białobrzeską.

Mapa objazdów

Mapa objazdów

Foto: Infoulice Warszawa

Zakończenie prac

Czerwiec przyniesie także planowane przez wykonawcę przełożenie ruchu między jezdniami w Alejach Jerozolimskich. Należy pamiętać, że organizacja ruchu na skrzyżowaniu ulic Grójeckiej, Bitwy Warszawskiej 1920 r. i Banacha będzie się wielokrotnie zmieniała w miarę postępu robót, a ograniczenia w przepustowości tego skrzyżowania utrzymają się co najmniej do końca roku 2025.

Dobrą wiadomością jest, że prace przy układzie torowym na skrzyżowaniu zostaną wykorzystane do kompleksowego remontu torowiska między Placem Narutowicza a ulicą Bitwy Warszawskiej 1920 r. oraz do przeprowadzenia innych prac utrzymaniowych na dalszym odcinku w stronę pętli P+R Al. Krakowska. Tramwaje na pełną trasę między Placem Narutowicza a pętlą P+R Al. Krakowska mają powrócić w październiku 2025 roku.