Na peronach umieszczone są tablice informacyjne z kierunkami kursowania pociągów metra i czasem pozostałym do ich przyjazdu. W wagonach pociągów nad drzwiami widnieje schemat linii, na którym zaznaczone są poszczególne stacje. Poza tym nazwy kolejnych stacji zapowiadane są w formie informacji głosowej. Swoich głosów użyczają znani lektorzy.
Papierowe
bilety na warszawskie metro
Bilet
papierowy. Gdzie kupić?
W warszawskim metrze obowiązują bilety komunikacji miejskiej. Można więc korzystać z biletów czasowych, jednorazowych, krótkookresowych i długookresowych.
Papierowe bilety komunikacji miejskiej można kupić w stacjonarnych punktach sprzedaży takich jak Punkty Obsługi Pasażerów, kioski czy biletomaty. Te ostatnie znaleźć można w okolicy przystanków i na stacjach metra. Istnieją również biletomaty mobilne, które znajdują się w większości autobusów i w nowych tramwajach. W biletomatach można płacić kartą lub gotówką.
Bilety zakupione w stacjonarnych punktach sprzedaży to tradycyjne bilety kartonikowe z paskiem magnetycznym. Natomiast te zakupione w biletomatach mobilnych posiadają kody QR.
Bilet kartonikowy
z paskiem magnetycznym. Jak skasować w metrze?
Podróżując metrem należy pamiętać o tym, aby bilet skasować przed wejściem na peron, a nie – jak w przypadku tramwaju czy autobusu – dopiero w momencie wejścia do pojazdu.
Aby dostać się na peron metra, należy skasować bilet kartonikowy z paskiem magnetycznym, a następnie przejść przez bramkę. Kasowniki są częścią bramek biletowych metra i umożliwiają wejście na stacje. Bilet kartonikowy w celu skasowania trzeba umieścić w przeznaczonej do tego szczelinie.
Można również na peron zjechać windą i skasować bilet w kasowniku znajdującym się tuż przy niej. Kasowniki są identyczne jak te w tramwajach i autobusach. Wszystkie stacje metra wyposażone są w windy, które umożliwiają dotarcie na peron osobom z niepełnosprawnościami, a także pasażerom z większym bagażem czy z dziećmi w wózkach.
Wcześniej
skasowane bilety a podróż metrem
Wielu turystów chętnie korzysta w komunikacji miejskiej z biletów krótkookresowych, które są biletami kartonikowymi z paskiem magnetycznym. W Warszawie są do wyboru następujące rodzaje takich biletów:
-
dobowy (24 h),
-
3-dniowy (72 h),
-
weekendowy,
-
weekendowy grupowy.
Bilet taki kasuje się tylko raz – przy pierwszym wejściu do pojazdu i zachowuje on ważność na kolejne podróże przez czas, na jaki został wykupiony, a więc np. 24 lub 72 godziny.
Ponowne kasowanie takiego biletu konieczne jest jedynie w razie korzystania z metra. W tym przypadku skasowany bilet służy do otwarcia bramek i trzeba z nim postąpić tak samo jak z biletem nieskasowanym. Bilet taki trzeba więc skasować ponownie w kasowniku umieszczonym w bramce prowadzącej do metra. Dopiero dzięki temu bramka się otworzy i będzie można udać się na stację. Tak samo sytuacja wygląda w przypadku już wcześniej skasowanych biletów czasowych i jednorazowych przesiadkowych, których czas ważności jeszcze nie minął.
Bilet
papierowy z kodem QR: Jak z niego korzystać w metrze?
Bilety papierowe (czasowe i jednorazowe przesiadkowe) zakupione w biletomatach mobilnych zlokalizowanych w pojazdach takich jak tramwaj czy autobus posiadają – zamiast pasków magnetycznych – nadrukowane kody QR. Bilety te są już skasowane i ważne od chwili zakupu.
Na ich podstawie można podróżować także metrem – pod warunkiem zmieszczenia się w określonym nimi przedziale czasowym. Tym samym można za ich pomocą otworzyć bramkę biletową prowadzącą do metra. W tym celu jednak trzeba udać się do bramki, która posiada czytnik kodów QR. Ma ona najczęściej zieloną naklejkę z napisem „wejście z kodem QR”. Na nowszych stacjach metra zazwyczaj wszystkie bramki wyposażone są w takie czytniki. Jednak im starsza stacja, tym bramek tego typu jest mniej. Aby otworzyć taką bramkę, należy zbliżyć kod QR znajdujący się na bilecie do czytnika kodów QR.
Warszawskie
metro: Bilety w aplikacji
Jak kupić
i skasować bilet w aplikacji?
W Warszawie można także kupić bilet na metro za pośrednictwem takich aplikacji jak moBilet.pl, mPay.pl, SkyCash.pl, jakdojade.pl, zBiletem.pl, GoPay.pl. Bilet zakupiony w aplikacji nie jest aktywny w momencie jego zakupu. W związku z tym należy go skasować przed przekroczeniem linii bramek w metrze. W aplikacji można więc od razu kupić kilka biletów różnego rodzaju i kasować je regularnie w zależności od potrzeb.
Skasowanie biletu zakupionego w aplikacji polega na zeskanowaniu kodu QR. W przypadku stacji metra kody te znajdują się na naklejkach umieszczonych przed bramkami biletowymi oraz przy windach, a więc w miejscach, w których przekracza się strefę biletową.
Na każdej naklejce z kodem QR umieszczony jest napis „skasuj bilet z aplikacji”. Każdy kod przypisany jest do danego numeru stacji metra. Kod zeskanować należy telefonem przed przekroczeniem linii bramek lub przed wejściem do windy. Od tego momentu biegnie czas ważności biletu. Skanowanie kodu QR możliwe jest nawet z odległości 2-3 m.
Bilet w
aplikacji: Jak otworzyć bramki biletowe?
Po skasowaniu kodu QR z naklejki można przejść przez bramki biletowe prowadzące do metra. Aby je otworzyć, trzeba udać się do bramki biletowej z czytnikiem kodów QR i użyć QR kodu z biletu w aplikacji. Należy tu postępować tak samo jak w przypadku kodu QR znajdującego się na bilecie papierowym.
W przypadku kontroli biletów trzeba pokazać kontrolerowi bilet skasowany na swoim telefonie. Kontroler za pomocą swojego urządzenia kontrolerskiego odczytuje kod QR.
Bezpłatne
wejściówki i wyjście z metra
Osoby, które posiadają uprawnienia do darmowego przejazdu, mogą skorzystać z bezpłatnych wejściówek do metra, które mają formę biletu kartonikowego. Są one dostępne w Punktach Obsługi Pasażerów.
Na koniec warto wspomnieć jeszcze o tym, że wyjście ze stacji metra odbywa się – podobnie jak wejście – przez bramki biletowe. Jednak przy wyjściu nie trzeba kasować biletów – bramki otwierają się automatycznie.